Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

“Zo leer ik mijn studenten online effectief communiceren”

Effectief communiceren is één van de belangrijkste ‘21st century skills’. Vaak wordt gedacht dat deze vaardigheid alleen via face-to-face onderwijs geleerd kan worden. Recent ontwikkelde technologie maakt het echter mogelijk om dit ook online te doen, bijvoorbeeld via de tool DialogueTrainer voor gespreksscenario’s. Vanaf het begin ben ik betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze tool binnen twee universiteitsbrede projecten (dit zijn de projecten Communicate I en II; 2013-2019). Als eerste heb ik deze tool centraal en grootschalig ingezet in het onderwijs, namelijk de cursus ‘Professionele Gespreksvoering’ binnen de opleiding Psychologie. Om de effectiviteit van gespreksscenario’s te vergroten heb ik ze ingebed in e-modules. Hierin leren studenten om hun kennis en bekwaamheid over communiceren te vergroten via een divers en samenhangend pakket aan online werkvormen. Naast online scenario’s zijn dit bijvoorbeeld kennisclips, goede en foute gespreksvoorbeelden, opdrachten, vragenlijsten, quizjes, discussies, polls, toetsvragen, enzovoorts. Op deze manier ontdekken ze spelenderwijs hoe lastig communicatie is, leren ze (mis)communicatie beter begrijpen, krijgen ze inzicht in hun eigen communicatiegedrag en verbeteren ze de eigen-effectiviteit in gespreksvoering. Deze integrale en digitale aanpak is een krachtige manier van leren communiceren die het face-to-face onderwijs in communicatievaardigheden versterkt.

De cursus is als volgt opgezet: wekelijks maken studenten de e-modules - bijvoorbeeld over luisteren, feedback geven en informatie verzamelen - ter voorbereiding op practica. Hiervoor hoeven ze niet op een vast moment en plaats aanwezig te zijn, ze maken deze in hun eigen tijd en tempo en zo vaak ze willen. Elk practicum sluit aan op de inhoud van een e-module. Uit onderwijsevaluaties blijkt dat studenten de e-modules prefereren boven hoorcolleges. Ook practicumdocenten merken het verschil: studenten zijn beter voorbereid, waardoor er meer tijd is voor oefenen en verdieping. Tot slot is een groot bijkomend voordeel dat ik collega-docenten eenvoudig toegang kan geven tot mijn e-modules. Dit vergemakkelijkt de vakinhoudelijke samenwerking en maakt actieve kennisdeling mogelijk over grenzen van opleidingen, faculteiten en zelfs universiteiten heen. Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje in de showcase die ik van de cursus ‘Professionele Gespreksvoering’ heb gemaakt door je te registeren via deze link (SolisID): https://lll-platform-uu.nl/enrol/signup/?l=t9233arzGyWI. Benieuwd naar de mogelijkheden van DialoqueTrainer voor jouw onderwijs? Kijk op de Educate-it site of neem contact op met Educate-it voor praktische of didactische ondersteuning.

Richta IJntema, docent sociale wetenschappen

Share