Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Tips & Trucs

N.B: De tips & tricks worden regelmatig bijgewerkt: Hou deze pagina dus in de gaten voor nieuwe tips!

N.B:  Tip 1 t/m 7 zijn gericht op docenten die in zéér korte tijd hun onderwijs moeten aanpassen naar online onderwijs. Tip 8 t/m 12 zijn gericht op docenten die meer tijd hebben om hun onderwijs aan te passen naar online onderwijs.

N.B: Neem deel aan de verschillende webinars over onderwijs op afstand

  • Prioriteer. Doe eerst wat echt nodig is. 
  • Laat studenten eventueel eerst zelfstandig materiaal bestuderen met verwerkingsopdrachten waar je later op terugkomt wanneer je je  afstandsonderwijs verder hebt vormgegeven.
  • Bekijk op intranet het overzicht van UU-mogelijkheden voor afstandsonderwijs.
  • Houd het kort en simpel. Bijvoorbeeld korte online sessies (15-30 min). Laat studenten voorafgaand aan de online sessie zelfstandig materiaal bestuderen en/of opdrachten maken en kom daarop terug tijdens de online sessie.
  • Leg de lat niet te hoog, accepteer dat misschien niet alles vlekkeloos verloopt.  
  • Begin –waar mogelijk- met tools die je al kent. Als je daarna meer tijd hebt en je onderwijs verder wilt versterken neem dan contact op met Educate-it en Onderwijs Advies & Training
  • Bij synchroon onderwijs is het afstandsonderwijs en de communicatie live. Dit is lastiger om qua logistiek en techniek goed te regelen. Een voorbeeld van synchroon onderwijs is het streamen van hoorcolleges via Microsoft Teams. Kies daar waar het mogelijk is voor asynchroon onderwijs, vooral als je problemen voorziet (bijv. slechte internetverbinding bij studenten of bij jezelf). 
    • Neem synchroon onderwijs eventueel op, zodat bij internetproblemen studenten alsnog later het onderwijs kunnen terugkijken.
  • Bij asynchroon afstandsonderwijs kunnen studenten leren op verschillende momenten. Ze hoeven niet op specifieke tijden online te zijn om het onderwijs te volgen. Voorbeelden van asynchroon onderwijs zijn o.a. het beschikbaar maken van artikelen, kennisclips, e-modules, verwerkingsopdrachten die studenten in hun eigen tijd kunnen maken, en interactiviteit in een forum of Microsoft Teams. 
  • Voor extra informatie zie ook dit artikel voor uitgebreide tips over online samenwerken
  • Heb je zelf iets gemaakt wat je wilt delen met anderen? Dat kan gemakkelijk via de repository van de UU. 
  • Bekijk de ervaringen van jouw collega’s op de docentencommunity (TAUU) van de UU en deel jouw eigen tips! 
  • Stem met jouw collega’s af welke tools jullie gebruiken. Voor studenten is het fijn om binnen de opleiding zoveel mogelijk met dezelfde tools te werken.
  • Ga je je college live streamen en wil je studenten ondertussen de mogelijkheid geven om vragen te stellen? Vraag dan een collega om als moderator te fungeren. Jij kunt je dan focussen op het geven van je presentatie en je collega kan dan af en toe inbreken en de vragen die de studenten via een chat sturen beantwoorden.
  • Communiceer zoveel mogelijk via de UU kanalen die studenten gewend zijn (Bijv. studentmail & Blackboard announcements)
  • Vraag studenten om feedback hoe het afstandsonderwijs verloopt. Studenten hebben vaak goede tips wat beter kan in het afstandsonderwijs.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van UU / Educate-it ondersteunde tools. Hierdoor houden we het ook voor studenten behapbaar en hoeven ze niet teveel verschillende tools te leren kennen. Bovendien ben je er op die manier van verzekerd dat de privacy rondom toolgebruik goed geregeld is.
  • Benoem steeds hoe je afstandsonderwijs een bijdrage levert aan de leerdoelen van de cursus 
  • Breng structuur aan door aan te geven hoe het online onderwijsmoment is opgebouwd 
  • Plan vaste momenten in voor vrijblijvende online vragenuurtjes: communiceer dat je bijvoorbeeld twee keer in de week tussen 15:00 en 16:00 beschikbaar bent voor vragen via een online meeting room in Teams. 
  • Zorg ervoor dat er interactie plaatsvindt in je online (werk)college, zodat er niet alleen sprake is van kennisoverdracht, maar studenten ook actief met de lesstof omgaan. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Interactie tussen studenten onderling (door een discussieforum, een peer-feedback-opdracht waarbij studenten feedback op elkaars werk geven of een groepsopdracht) 
    • Interactie tussen studenten en de docent (door individuele gesprekken in te plannen met studenten, of door als docent in een vragen uurtje in te stellen) 
  • Geef studenten een (simpele) opdracht waardoor je weet of ze de instructie begrepen hebben. Laat je instructie bijvoorbeeld samenvatten in een half A4’tje of laat ze vragen beantwoorden (bijvoorbeeld met Mentimeter).
  • Maak je gebruik van een ‘live’ interactie? Start dan met een heldere uitleg van de ‘vergaderdiscipline’: Hoe gaat de sessie verlopen, hoe kunnen ze vragen stellen (via de microfoon/chat etc.), hoe lang zal de sessie duren, etc. 
  • Toets je met Remindo? Check dan de FAQ omtrent thuistoetsen via de Remindo-supportsite
  • Bekijk welke online toetsvormen mogelijk zijn en welke tools je hiervoor in kunt zetten. Bijgevoegd overzicht van Online toetsvormen & Geschikte tools helpt je hierbij.
  • Bij het aanpassen van een toets naar een online (open-boek) toets is het is belangrijk om voor ogen te houden dat je gehele cursus, inclusief de toetsing voldoet aan constructive alignment: zijn de leerdoelen afgestemd met de leeractiviteiten van de cursus. Sluit vervolgens de toetsing aan op de leerdoelen en de leeractiviteiten, ook qua niveau.
  • Als je onderwijskundig advies wilt bij het aanpassen van je tentamen naar een tentamen of opdracht voor een thuisafname, stuur een mail naar Mirne van der Cammen; m.l.vandercammen@uu.nl. Je vraag wordt doorgestuurd naar Onderwijsadvies en Training.
  • In ‘Take-Home Exams in Higher Education: A Systematic Review‘ van Lars Bengsston (2019) vind je een theoretische onderbouwing voor take-home tentamens.
  • Bekijk welke beoordelingsvormen mogelijk zijn: 
  • Zorg ervoor dat studenten zich zichtbaar voelen in de cursus (dit kan door in hun berichten op, bijvoorbeeld, het forum in Teams te 'liken', hier feedback op te geven, studenten eventueel te complimenteren voor hun bijdrage, discussies in chats/ op fora aan te scherpen door inhoudelijk te reageren etc.)
  • Bekijk de handleiding van Teams
  • Teams vergadering/werkcollege
    • Laat studenten hun microfoon uitzetten als ze niet aan het woord zijn, op die manier voorkom je ruis en storingen.
    • Zorg dat studenten hun webcam uitzetten als het niet nodig is dat ze in beeld zijn, de verbinding wordt daardoor niet onnodig slecht.
    • Geef vooraf aan dat het college opgenomen wordt wanneer dit het geval is
    • Instrueer vooraf hoe het online college er uit gaat zien: duur, structuur en pauzemomenten. Online kan het voor studenten lastiger zijn om goed geconcentreerd te blijven luisteren, geef daarom zeker bij langere sessies wat vaker een korte pauze.
    • Geef aan dat studenten vragen kunnen stellen in de chat en dat deze vragen later beantwoord worden. Indien er een tweede docent is, kan deze als moderator de chatvragen beantwoorden of relevante vragen tijdens de bijeenkomst benoemen.
  • Voor vragen over Teams, mail naar: educate-itbalie@uu.nl
  • Wanneer je een Powerpoint combineert met een ingesproken audio/video, zorg dat de studenten zelf de video/audio kunnen aanzetten per slide en/of dat het mogelijk is terug of vooruit te spoelen in de audio/video
    • Je kunt in Powerpoint zelf een audio opnemen en toevoegen, zie daarvoor deze handleiding.
    • Je kunt in Mymediasite een kennisclip opnemen met powerpoint
  • Constructive alignment: zorg dat leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing op elkaar zijn afgestemd.
  • Webinar-agenda: Via deze link vind je webinars over verschillende thema's waarbij de didactische aspecten en de inzet van tools aan bod komen.
  • Toetsing en beoordeling: Bekijk welke online toetsvormen mogelijk zijn en welke tools je hiervoor in kunt zetten. Bijgevoegd overzicht van Online toetsvormen & Geschikte tools helpt je hierbij.
  • Feedback en peer feedback: deze tips kunnen je helpen peer feedback effectief in te zetten.

Ervaringen van docenten

Share