Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Onderwijsinnovatie helpt proefdieren - Benedikte Sam

Als Facultaire contactpersoon voor Educate-it bij Diergeneeskunde organiseer ik samen met een collega van de leerstoel Kwaliteitsbevordering van Diergeneeskundig Onderwijs maandelijks een Broodje Onderwijs. We richten ons op het informeren en inspireren van docenten over ontwikkelingen in het onderwijs en onderzoek naar onderwijs. Deze bijeenkomsten worden goed bezocht.

In deze editie werden 3 recent ontwikkelde e-modules gepresenteerd, die als overeenkomst hadden dat ze allemaal een bijdrage leveren aan het terugdringen van dierproeven (ook zo’n speerpunt bij onze faculteit) en onze studenten in staat stellen om zich op meerdere manieren goed voor te bereiden op hun practica, een essentieel onderdeel van hun opleiding tot dierenarts.

De eerste module was ontwikkeld door collega’s die betrokken zijn bij het 3Vcentrum dat zich richt zich op het Vervangen, Verminderen en Verfijnen van het gebruik van dierproeven. De module is zowel voor onze studenten als voor de externen beschikbaar en wil bijdragen aan het verbeteren van bewustzijn en kennis van humane eindpunten bij mensen die beroepsmatig met proefdieren werken.

Na deze presentatie was er maar een heel klein bruggetje nodig om over te stappen naar de zelfstudiemodule ‘Gedrag en hanteren’ die studenten helpt zich goed voor te bereiden op practica met verschillende diersoorten. Doordat studenten vooraf kunnen zien welk gedrag ze kunnen verwachten, welke handelingen ze gaan leren, en hoe ze deze het beste kunnen uitvoeren, kan de docent in het practicum de student meer zelf laten oefenen.

Een module die daar mooi op aansluit is die van ’klinische diagnostiek kat’.

Het gedrag van de kat maakt dit dier als onderwijs(proef)dier vrij complex, omdat het dier snel gestrest raakt. Om minder katten in het onderwijs in te zetten en toch onze studenten goed te laten oefenen zijn 3 acties ingezet:

  1. studenten kunnen het klinisch onderwijs aan de kat thuis voorbereiden met behulp van de nieuwe e-learningmodule voor klinische diagnostiek. Deze bevat naast theorie en achtergronden ook veel filmpjes en opdrachten.
  2. Tijdens de practica zullen de meer ongerief veroorzakende handelingen niet meer bij de levende kat worden geoefend, maar worden dummie-dieren (de zgn fluffy cats) ingezet, zodat studenten onder begeleiding van de docent basishandelingen kunnen oefenen.
  3. Deze fluffy cats worden ook ingezet bij zgn. stationstoetsen in de bachelor, zodat studenten met behulp van de dummie ook in een toets kunnen laten zien dat zij de juiste technieken en kennis beheersen.

Het is inspirerend om te zien dat docenten heel actief zijn om hun onderwijs te innoveren. Onze studenten reageren daar zeer positief op omdat ze zo vaak als ze zelf nodig achten in de module terug kunnen kijken of met de theorie kunnen oefenen.

Ik probeer docenten zoveel mogelijk behulpzaam te zijn door ze te ondersteunen bij het verkrijgen van fondsen en (onderwijskundige, technische of praktische) hulp, maar ook door docenten met elkaar in contact te brengen als ze met vergelijkbare projecten aan de slag willen. En natuurlijk door ze o.a. via ‘Broodje Onderwijs’ een platform te bieden om over ontwikkelingen in hun onderwijs te vertellen.

De volgende edities staan alweer gepland en gaan over heel andere onderwerpen:

  • 22 januari: Chantal Duijn over haar promotieonderzoek naar EPA’s in het diergeneeskunde onderwijs
  • 5 februari: Ruurd Jorritsma over zij-instroom in het masterprogramma Landbouwhuisdieren & Veterinaire Volksgezondheid

Als afsluiting wil ik nog met jullie delen dat ook onze studenten onderwijs ontwerpen, bijv. bij het keuzevak didactiek. Een docent had hun hulp gevraagd: hoe zorg ik dat studenten beter voorbereid aan de start van een practicum verschijnen? En dit is wat ze er op bedacht hebben

Veel plezier!

Share