Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Onderwijs op Afstand FAQ

Op deze FAQ-pagina vind je een overzicht van antwoorden op praktische vragen met betrekking tot afstandsonderwijs die wij met regelmaat krijgen. Algemene informatie over onderwijs op afstand bij de UU is te vinden op: Onderwijs geven op afstand.

Is je vraag na het lezen van deze FAQ nog niet beantwoord, of wil je graag gepersonaliseerd onderwijskundig advies? Neem dan contact op met de Educate-it balie via: educate-itbalie@uu.nl

Algemeen

Dit kun je aanvragen via fsc.av@uu.nl. De apparatuur kan worden opgehaald op de Uithof, of in overleg thuis worden bezorgd.

Door gebruik te maken van opnames in je afstandsonderwijs, voorkom je dat studenten afhankelijk zijn van de internetverbinding op een specifiek tijdstip. Heeft een student structurele problemen met het volgen van online onderwijs? Neem dan contact op met je eigen examencommissie om te bespreken wat mogelijk is. 

Als je zelf onderwijsmateriaal hebt ontwikkeld, kun je dit gemakkelijk beheren en delen via onze online onderwijsrepository Figshare. Met Figshare bepaal je zelf wat je deelt en op welke manier je dit wil doen. Zo integreer je het materiaal met één klik in je leeromgeving, zoals Blackboard, of deel je het gemakkelijk via social media met een directe link naar Figshare. Door het materiaal te delen met een creative common licentie behoud je de rechten over het materiaal, maar kun je het materiaal ook makkelijk delen met collega’s.

Kijk voor meer informatie op: https://educate-it.uu.nl/repository/

Hoorcolleges

Uitgebreide informatie hierover vind je hier onder het kopje ‘Vervanging hoorcolleges’: Onderwijs geven op afstand.

Er zijn vele opties om je hoorcollege of kennisclip op te nemen. Wij maken veel gebruik van de volgende drie opties: My Mediasite, Powerpoint en Microsoft Teams. Een uitgebreide uitleg over hoe je via deze tool op kunt nemen vind je in de handleidingen hieronder:  

De UU heeft besloten om primair gebruik te maken van Microsoft Teams voor het geven van afstandsonderwijs. Hiervoor bestaat voldoende capaciteit binnen de UU én men kan hier veilig gebruik van maken. Een tweede mogelijkheid is het gebruiken van Starleaf. ZOOM wordt niet door de UU ondersteund, en het gebruik wordt afgeraden.

Via een Ipad kan je gemakkelijk een opname maken via de opname optie van de ipad zelf. Hoe je dit kunt doen, zie je in de informatie video: https://support.apple.com/nl-nl/HT207935 

Bij andere tablets is Screencast-o-matic een goede optie. Deze app is gratis te downloaden, https://screencast-o-matic.com/screen-recorder  

Er zijn verschillende mogelijkheden om je geschreven aantekeningen live of achteraf met je studenten te delen.

Powerpoint

Plaats je vooraf uitgewerkte/uitgetekende formules of afbeeldingen in de presentatie en bouw deze eventueel gradueel op. Zoals hier gedaan:

Whiteboard Microsoft Teams

Binnen Microsoft Teams is een Whiteboard ingebouwd. Dit kun je goed gebruiken als je een computer met touchscreen hebt en een stylus om mee te schrijven. Het voordeel van deze optie is dat je het Whiteboard met je studenten deelt en zij dus ook gemakkelijk mee kunnen schrijven. Je gebruikt dit Whiteboard door tijdens een meeting in de controlebalk te kiezen voor scherm delen en te kiezen voor de optie ‘Microsoft whiteboard’.

De uitgebreide handleiding van Microsoft Teams is hier te vinden: https://manuals.uu.nl/nl/handleiding/teams-voor-onderwijs/ 

Ipad/tablet
Heb je een Ipad of Tablet (met schrijfpen)? Dan kan je gebruik maken van een tekenapp op je Ipad en gemakkelijk je scherm delen via MS Teams. Hoe je dit doet, lees je hier.

Film je aantekeningen met je telefoon

Schrijf je liever met pen en papier? Dan kan je eventueel de camera van je telefoon of Ipad boven je papier ‘hangen’ en dit camerabeeld met je studenten delen. Je kan je camera op dezelfde manier als hierboven in de handleiding beschreven delen, behalve dat je niet kiest voor ‘Scherm delen’ maar voor ‘Camera delen’. Het lastige hierbij is wel dat je moet zorgen dat de camera in de juiste positie staat, door deze bijv. op een stapeltje boeken te leggen. Daarnaast moet je voorkomen dat je tijdens het schrijven met je hand continu de tekst blokkeert. Een nadeel van de camera van je telefoon is dat deze automatisch op ‘staand’ beeld in plaats van liggend beeld wordt gedeeld. Als je je camera beeld wil draaien heb je hiervoor weer een aparte app nodig, bijv. de Landscape video camera app. 

Smartpen
Ben je op zoek naar een geavanceerde optie? Kijk dan eens naar een Smartpen van bijv. Livescribe of Neosmartpen. Vaak werken deze pennen via een applicatie die je kunt downloaden op je telefoon / Ipad / tablet / desktop. Je verbindt vervolgens de pen via Bluetooth aan de applicatie en de applicatie deel je via MS Teams, zoals in bovenstaande handleiding beschreven. Vanaf dat moment kunnen studenten gewoon live meekijken bij wat je opschrijft. Je hebt ook de mogelijkheid om alles wat je schrijft op te nemen en dit te delen in de vorm van een MP4 file of een pdf file.

Binnen Microsoft Teams: Klik rechts bovenaan op je naam en vervolgens op ‘Instellingen’, onder ‘Devices’ kan je kiezen voor ‘Test call’. Hierbij kan je je microfoon testen en zien wat er zichtbaar is via je camera. Natuurlijk kan je ook met een collega testbellen.

De uitgebreide handleiding van Microsoft Teams is hier te vinden: https://manuals.uu.nl/nl/handleiding/teams-voor-onderwijs/ 

Dit kan je op drie manieren doen: 

  1. Blackboard 
  2. E-mail 
  3. Microsoft Teams: Als je een opname in Microsoft Teams hebt gemaakt verschijnt deze na het afronden automatisch in de chat van de channel waarin je het hebt opgenomen. Dit kan even duren, dus wacht even af na het opnemen van je college.  
    Klik vervolgens op de ‘3 puntjes’ (…) naast de opname en daarna op: ‘Make this a tab’ (aanvinken). Hierdoor wordt de opname een tabblad in jouw teams en verdwijnt deze niet tussen de andere chatberichten, waardoor de student deze gemakkelijk terug kan kijken. 

Het is handig om met studenten af te spreken dat iedereen zijn of haar video uitzet in Teams en de microfoon op stil zet. Door op het personen icoon te klikken (zie hieronder in het rode vierkant) kan rechtsboven iedereen op stil worden gezet (mute all). Met het vraagicoon (zie hieronder in blauwe vierkant) wordt een chat venster geopend. Studenten kunnen daar dan een vraag stellen, of aangeven dat ze een vraag willen stellen via de microfoon.

Via deze link kan online een afspraak worden gemaakt met een MS Teams medewerker. Via een video-call met Teams kan deze medewerker helpen met allerlei vragen over het inzetten van Teams voor afstandsonderwijs.

De oorzaak is dat de speaker van de aanmelder automatisch is uitgezet binnen Teams. Dit kan, terwijl je in de vergadering blijft zitten, opgelost worden in de apparaat instellingen.

Indien de speaker is gedempt zal er een streep door het luidspreker-icoontje staan. Door erop te klikken wordt deze direct weer aangezet.

Een andere manier om dit te verhelpen is om de vergadering te verlaten en opnieuw in te gaan. Dan wordt de speaker automatisch weer aangezet.

Daarnaast kun je adviseren om de Nieuwe vergaderingservaring / New meeting experience aan te zetten in Teams. In die modus komt dit probleem niet voor.
Dit kan de gebruiker zelf doen via de algemene instellingen in Teams:

Na het aanvinken zal Teams afgesloten moeten worden weer opgestart.

[/collapsae]

Bekijk deze handleiding voor het opnemen van een hoorcollege via PowerPoint.

Digitaal toetsen

Bij de UU werken we met Remindo als digitale toetssoftware. Informatie over deze tool kun je vinden op de website: www.remindo-support.sites.uu.nl/  

Je vindt hier informatie over bijvoorbeeld het afnemen van online open boek tentamens, het maken van een tijdsinschatting voor essayvragen, technische ondersteuning voor studenten die thuis een toets maken, het omzetten van je schriftelijke toets naar een digitale toets en meer. 

Het is belangrijk om voor ogen te houden dat je gehele cursus, inclusief de toetsing voldoet aan constructive alignment: dat wil zeggen dat de leerdoelen afgestemd zijn met de leeractiviteiten van de cursus en het niveau. Een andere toetsvorm is niet altijd een optie, immers de leeractiviteiten waren gericht op de al vastgestelde toetsvorm. Studenten zijn hier dus niet op voorbereid. Denk je erover af te wijken van de huidige toetsvorm kijk dan eerst even naar het afwegingskader.

Het is belangrijk om voor ogen te houden dat je gehele cursus, inclusief de toetsing voldoet aan constructive alignment: zijn de leerdoelen afgestemd met de leeractiviteiten van de cursus. Sluit vervolgens de toetsing aan op de leerdoelen en de leeractiviteiten, ook qua niveau? Een andere toetsvorm is niet altijd een optie, immers de leeractiviteiten waren gericht op de al vastgestelde toetsvorm. Studenten ziin hier dus niet op voorbereid. Denk je erover af te wijken van de huidige toetsvorm, check dan wat te doen in deze periode (niet cruciaal onderwijs en toetsing kan worden uitgesteld, bij afwijken van de huidige toetsing, dient te worden voorgelegd aan de Executive Board): https://intranet.uu.nl/file/uuafwegingskaderdoorgangonderwijsivmcovid-1920200313voorintranetpdf

Mocht je een andere toetsvorm willen gebruiken, houd dan goed voor ogen dat de toetsvorm qua niveau blijft aansluiten bij het niveau van de leerdoelen van de cursus en de bijbehorende activiteiten. Bereid de studenten vervolgens ook voor op de nieuwe toetsvorm die zij kunnen verwachten. Houd er rekening mee dat studenten bronnen tot hun beschikking hebben. 

Hulp nodig? 
Als je onderwijskundig advies wilt bij de afweging voor het aanpassen van je tentamen stuur een mail naar Mirne van der Cammen; m.l.vandercammen@uu.nl. Je vraag wordt doorgestuurd naar Onderwijsadvies en Training. 

  • Studenten kunnen thuis bronnen raadplegen, waar je geen controle over hebt. 
  • Studenten kunnen samenwerken: fysiek, maar ook online, bijvoorbeeld via de computer of smartphone. 
  • Vragen in je thuistoets liggen ‘op straat’. Je kunt deze niet hergebruiken. 

In Remindo zit geen plagiaatcontrole voor open vragen. Wil je weten hoe je eventueel toch open vragen kun toetsen en hoe je hier een plagiaatcontrole op uit kunt voeren, benader dan je key-user Remindo.

In 'Take-Home Exams in Higher Education: A Systematic Review' van Lars Bengsston (2019) vind je een theoretische onderbouwing voor take-home tentamens.

Er zijn verschillende tools beschikbaar voor UU docenten om online toetsvormen toe te passen, zie het onderstaande overzicht voor meer informatie:

Iets voor jou maar je hebt nog vragen? Je kunt je deze stellen tijdens het info- en vragenuur online toetsing.

Klik op de toolnaam voor meer informatie over de toepassing van de tool en hoe je deze tool kunt aanvragen.

Online toetsvormen Geschikte tool Summatieve  toetsing mogelijk Formatieve toetsing mogelijk Is ingeleverd werk te downloaden?
Gesloten vragen
(meerdere vraagsoorten)
Remindo x x Ja
Open vragen Remindo x x Ja
Open boek tentamen Remindo x x Ja
Essay FeedbackFruits 2.0:  Assignment review x x Ja*
Paper FeedbackFruits 2.0:  Assignment review x x Ja*
Boek- of literatuurreview FeedbackFruits 2.0:  Assignment review x   x   Ja*  
Posterpresentatie Pitch2Peer x x Ja
Pitch
(presentatie van 2 – 6 minuten)
Pitch2Peer x x Ja
Blog Pitch2Peer x x Ja
  FeedbackFruits 2.0:  Assignment review x x Ja*
Kennisclip door studenten Pitch2Peer x x Ja
Podcast Pitch2Peer x x Ja
Powerpoint of Prezi door studenten Pitch2Peer x x Ja
Communicatieve vaardigheden Traintool x x Informatie volgt.
  Pitch2Peer x x Ja  
Statistiekvragen Grasple x x Ja**
Peer feedback Pitch2Peer x x Ja
  Peergrade x x Ja
  FeedbackFruits 2.0: Peer review x x Ja

* Alle documenten kunnen in bulk gedownload worden, helaas zonder feedback. Cijferrapportages kunnen ook worden gedownload.

** Het exporteren van testresultaten is mogelijk door een verzoek te sturen naar fb.innovatietools@uu.nl.

Share