Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Online Lunchbite Alarm (OLA)!

Onderwerp: Vragen in kennisclips
Spreker: Marjolein Haagsman
Datum: 2 december 2019
Tijdstip: 12:45 - 13:15 uur

Er zijn steeds meer tools beschikbaar die de mogelijkheid bieden om kennisclips te verrijken met interactieve videovragen. De studenten moeten deze vragen tijdens de kennisclip beantwoorden. Maar wat is de meerwaarde van zulke vragen? Kijken studenten anders naar een kennisclip als er vragen in worden gesteld? En onthouden studenten de leerstof beter als er vragen in de kennisclip zitten? In deze lunchbite bespreekt Marjolein Haagsman als docent én onderzoeker haar eigen studie naar dergelijke videovragen.

Naar de Lunchbite Zet 'm in je agenda!

Wat is een Lunchbite?

Iedere eerste maandag van de maand wordt er een webinar georganiseerd, passend bij het thema dat die maand bij Educate-it centraal staat. Een onderzoeker vertaalt de inhoud van relevante literatuur naar de onderwijspraktijk. Er is ruimte voor interactie en het stellen van vragen.


Komende lunchbites

maandag 2 december 2019 -12:45-13:15 uur, Marjolein Haagsman Msc. - Vragen in kennisclips
Er zijn steeds meer tools beschikbaar die de mogelijkheid bieden om kennisclips te verrijken met interactieve videovragen. De studenten moeten deze vragen tijdens de kennisclip beantwoorden. Maar wat is de meerwaarde van zulke vragen? Kijken studenten anders naar een kennisclip als er vragen in worden gesteld? En onthouden studenten de leerstof beter als er vragen in de kennisclip zitten? In deze lunchbite bespreekt Marjolein Haagsman als docent én onderzoeker haar eigen studie naar dergelijke videovragen.


Vorige lunchbites

november - Social entrepreneurship-onderwijs is een innovatieve onderwijsvorm, waarmee o.a. beoogd wordt om de ontwikkeling van soft skills bij studenten te stimuleren. In deze lunchbite behandelt docent en onderzoeker Heleen van Ravenswaaij (social) entrepreneurship onderwijs en plaatst dit ook in de context van andere onderwijsinnovaties. Waarom zou je dit type onderwijs wel of juist niet in je eigen onderwijs toepassen? En waar moet je als docent rekening mee houden? Heleen bespreekt dit aan de hand van internationale literatuur en haar eigen ervaringen als docent en onderzoeker. Er is voldoende ruimte voor het stellen van vragen. (bekijk de opname hier)

oktober - Het activeren van studenten is voor veel docenten in het hoger onderwijs een uitdaging. Hoe zorg je dat studenten zich inzetten voor de cursus en de stof bijhouden? In deze lunchbite gaan we in op het inzetten van (online) quizzen om studenten te activeren. Aan de hand van enkele recente onderzoeken gaan we in op de kansen en uitdagingen die deze aanpak biedt.(bekijk de opname hier)

september - De effectiviteit van audio- en videofeedback, dr. Johan van Strien. Beschrijving: In deze lunchbite bespreekt dr. Johan van Strien (Onderwijsadvies & Training), net als in maart, wat onderzoek zegt over de effectiviteit van audio- en videofeedback. (bekijk de opname hier)

juni - Kennisclips, dr. Johan van Strien.  Beschrijving: Ontwerprichtlijnen vanuit de literatuur voor kennisclips. (bekijk de opname hier)

mei – De lunchbite van mei ging over Probleemgestuurd Onderwijs (PGO), een vorm van activerend onderwijs. Dr. Marit Wijnen heeft de principes van PGO toegelicht en de handvatten aangeboden om PGO in de praktijk toe te passen.

maart - Het geven van goede schriftelijke feedback op het werk van je studenten kan tijdrovend zijn. Er zijn docenten die daarom zweren bij het geven van mondelinge feedback. ICT-tools vergemakkelijken het geven van dergelijke feedback, via screencasts of video’s. In deze lunchbite besprak dr. Johan van Strien (Onderwijsadvies & Training) wat onderzoek zegt over de effectiviteit van audio- en videofeedback.


Het Online Lunchbite Alarm wordt georganiseerd in samenwerking met:

Share