Nieuws

10 maart 2020

Meld je aan voor de MasterMind Escape room

Lijkt het je leuk om samen met je docententeam spelenderwijs meer te leren over hoe je digitale onderwijstools kunt gebruiken in je onderwijs? Meld je dan nu aan voor de MasterMind Escape Room in april! Een escape room is een spel in een kamer waaruit een team binnen een beperkte tijd moet ontsnappen, door raadsels en puzzels op te lossen en opdrachten uit te voeren. Goede samenwerking, communicatie, creativiteit en analytisch vermogen zijn de sleutels die je nodig hebt om de kamer succesvol binnen een uur te kunnen verlaten. Na het spel volgt er een debriefing door een onderwijskundige, waarin je meer leert over hoe je de onderwijstools die je tijdens de escape room hebt gezien in je onderwijs kunt inzetten. Heb je interesse om MasterMind te spelen, ga dan gauw naar de website, waar je een speelsessie kunt reserveren. Op dit moment hebben we volop plek in de week van 20 april. Je geeft je op met een team bestaande uit 4 tot 6 personen. MasterMind is speciaal ontwikkeld voor docenten, maar onderwijs maak je met meer mensen dan alleen docenten. Samengestelde teams van docenten met OBP kunnen dus ook deelnemen aan de escape room. Benieuwd? Bekijk alvast de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=5Hwgfa005tc Are you ready to unlock your MasterMind?

9 maart 2020

April 2020: Maand van de Vaardigheden

Vaardigheden, zoals communicatieve, academische of labvaardigheden, zijn onderdeel van veel opleidingen. Het oefenen hiermee is van belang voor studenten en bereidt ze voor op hun verdere loopbaan. Door de inzet van online tools kunnen docenten ál hun studenten laten oefenen met deze vaardigheden. Daarom organiseert Educate-it in april de maand van de Vaardigheden. Met de online tools oefenen studenten de vaardigheden digitaal – en zo vaak ze willen of nodig is - in een vertrouwde en veilige omgeving. Studenten kunnen digitaal of via de tool feedback ontvangen van hun docent of hun peers. Dit kan ze helpen de vaardigheid verder te ontwikkelen. Studenten krijgen zo de kans vaardigheden extra te oefenen voordat ze deze in het contactonderwijs of in hun loopbaan tegenkomen. Aanbod voor docenten Voor docenten die meer willen leren over vaardigheden en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops en handige onderwijstools aangeboden. Het volledige aanbod staat op de Maand van de Vaardigheden. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in Vaardigheden? Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. Volgende maand staat het thema Kennisclips centraal.

11 februari 2020

Maart 2020: Maand van het Activerend onderwijs

Activerend onderwijs kan helpen voor een betere verwerking van de leerstof en meer verdieping tijdens de contacttijd. Activerende werkvormen die goed bij je onderwijs passen kunnen veel bijdragen aan de betrokkenheid van studenten. Daarom organiseert Educate-it in maart de maand van het Activerend onderwijs. Wil je als docent dat je studenten beter voorbereid naar college komen? Of wil je meer interactie tijdens het contactonderwijs? Wil je meer contact met je studenten tijdens je colleges? Heb je het gevoel dat je niet weet of jouw boodschap aankomt? Aanbod voor docenten Voor docenten die meer willen leren over Activerend onderwijs en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, biedt Educate-it diverse workshops, online trainingen en handige onderwijstools aan. Het volledige aanbod staat op de Maand van het Activerend onderwijs. Bij activerend onderwijs zijn studenten letterlijk actief aan het werk met de leerstof. Bijvoorbeeld door de inhoud actief te verbinden aan voorkennis, actief en gericht te oefenen op bepaalde vaardigheden of kennis toe te passen bij het oplossen van problemen. Wanneer de mate van betrokkenheid wordt verhoogd in de werkvorm - en de student dus actiever is en meer bezig is met het construeren van kennis – zijn de leeruitkomsten van studenten hoger. Dat blijkt uit onderzoek* Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in Activerend onderwijs? Je kunt uiteraard altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. Volgende maand (april) staat het thema Vaardigheden centraal. *) Er zijn veel studies uitgevoerd naar de effectiviteit van activerend onderwijs die meegenomen zijn in grotere meta-analyses en reviews. Over het algemeen laten deze studies zien dat werkvormen waarin studenten actief aan de slag moeten met hun eigen leerproces, leiden tot betere leeruitkomsten. Wel is het belangrijk in acht te nemen dat er een grote variatie is in activerende werkvormen, wellicht met een bijbehorend verschil in leeruitkomsten (Chi & Wylie, 2014; Freeman et al.,2014).

8 januari 2020

Februari 2020: Maand van de (Peer) feedback

Feedback is belangrijk in onderwijsleerprocessen. Het geeft studenten inzicht in hun eigen leerproces: waar staan ze nu en wat kunnen ze nog verbeteren? Daarom organiseert Educate-it in september de maand van de (peer) feedback. Wil je als docent aan de slag met het beoordelen van schriftelijke opdrachten? Wil je zelf of je studenten elkaar op gestructureerde manier feedback laten geven op opdrachten? Of een online omgeving waarin studenten pitches kunnen plaatsen? Aanbod voor docenten Voor docenten die meer willen leren over (peer) feedback en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, biedt Educate-it diverse workshops, online trainingen en handige onderwijstools aan. Het volledige aanbod staat op de Maand van de (Peer)feedback. Goede feedback zorgt voor overbrugging tussen de huidige kennis en vaardigheden en het gewenste niveau. Effectieve feedback is onder andere gekoppeld aan de leerdoelen van een cursus en motiveert studenten om het gewenste niveau te bereiken. Bij peer feedback wordt de feedback door een medestudent gegeven. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in (Peer) feedback? De volgende maand van de (Peer) feedback is in februari 2020. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. Volgende maand staat het thema Activerend onderwijs centraal.

9 december 2019

Programma online: kom naar de versterk-je-onderwijs-week

Op 27 januari start de versterk-je-onderwijs-week met een divers en breed aanbod gericht op het innoveren en versterken van je onderwijs. Het programma staat nu online met tal van workshops, lunchmeetings en adviezen op maat, georganiseerd door de partners van het Centre for Academic Teaching. Het programma is interessant voor alle UU-docenten, of je nu eens per jaar een hoor- of werkcollege geeft, af en toe een thesis begeleidt, diverse cursussen coördineert, maar ook als je al bezig bent met het versterken van je onderwijs. Elke dag zijn we op een andere locatie van de universiteit. Wat ga jij kiezen: een rondetafelgesprek over programmatisch toetsen, een van de onderwijstool-workshops om je onderwijs mee te versterken, een facultaire onderwijslunch of de Wintercourse over blended learning? En wat dacht je van een ‘professioneel consult à la carte’ met een onderwijsexpert voor een advies op maat voor jouw onderwijs? Kijk snel en schrijf je in voor één of meer van de 27 activiteiten!

2 december 2019

Onderwijs in de virtual classroom

Het is zover, de eerste virtual classroom op een Nederlandse universiteit is er. Docenten van de Universiteit Utrecht kunnen vanaf januari 2020 deze ruimte gaan boeken. In de tussentijd wordt er volop geëxperimenteerd. Maar wat is een virtual classroom eigenlijk? Momenteel wordt synchroon (gelijktijdig) online onderwijs vaak via een webinar aangeboden. Een groot nadeel van webinars is dat de interactie tussen docent en student grotendeels verloren gaat. Dit lost de virtual classroom op. In de ‘classroom zijn alle studenten zichtbaar voor zowel de docent als de studenten, net of iedereen op de eerste rij zit. De docent staat voor een wand met zes schermen, waarop elk zes studenten zichtbaar zijn. Iedere kolom van schermen heeft een eigen camera. Dat zorgt ervoor dat als de docent studenten op de rechterschermen aanspreekt, zij zien dat hij ook echt naar hen kijkt. Onder de zes schermen hangen nog twee schermen waarop de docent zijn presentatie, quizresultaten en online vragen ziet. De virtual classroom bootst de interactie uit traditionele zalen zo goed mogelijk na, en gaat nog een stapje verder. Een voorbeeld uit een typische les zou kunnen zijn: De docent begint met een uitleg van twee theorieën. Na een kwartier ziet hij aan de studenten dat zij minder betrokken zijn. Daarom besluit hij op dat moment om een quiz in te zetten. Hij vraagt welke van de twee theorieën een bepaald nieuwsitem van die ochtend het beste kan verklaren. De docent ziet de antwoorden op alle studentenschermen verschijnen en laat aan de studenten de distributie van de antwoorden zien. Vervolgens vraagt hij persoonlijk (de naam van elke student staat op het eigen scherm) aan twee studenten om hun verschillende antwoord toe te lichten. Een discussie ontstaat. Ondertussen ziet de docent dat er meerdere ‘silent questions’  binnenkomen van studenten die het verschil tussen beide theorieën niet goed begrijpen. De docent rondt de discussie af en beantwoordt de vragen van de studenten. Fotograaf: Fridolin van der Lecq