Nieuws

2 maart 2021

Lunchbite voor docenten: sociaal contact en online onderwijs

We weten inmiddels dat het borgen van sociaal contact bij online onderwijs belangrijk is, maar het blijft vaak zoeken voor docenten: hoe heet je studenten online welkom, en hoe zorg je dat ze zich verbonden voelen met de opleiding en met elkaar? Tijdens de lunchbite op maandag 8 maart, 12.15-12.45 uur, duiken we in dit onderwerp. Zet je stream aan en doe tijdens je lunch nieuwe kennis op! Willemijn Schot, onderwijskundig adviseur bij Onderwijsadvies & Training, neemt ons mee in de theorie en vooral ook de praktijk van het vormgeven van sociaal contact bij online onderwijs. Lees ook de blog Sociaal contact en communityvorming op afstand van Willemijn en collega’s. In de lunchbite zullen verschillende onderwerpen de revue passeren: verschillende manieren van online kennismaken in een eerste sessie, het stimuleren van informele contacten tussen studenten en het raadplegen van studenten bij het vormen van sociaal contact. De lunchbite biedt vooral veel praktische tips en handvatten waar je als docent direct iets mee kunt. Wat: Lunchbite – sociaal contact en online onderwijsWanneer: maandag 8 maart, 12.15 - 12.45 uurVoor wie: alle UU docentenAanmelden: niet nodig! Je bereikt de stream via deze link.

5 februari 2021

MELD JE AAN VOOR DE EXPOSOOM MOOC VAN UNIVERSITEIT UTRECHT

Op 10 februari lanceert de Universiteit Utrecht een nieuwe MOOC: The Exposome - cracking the science about what makes us sick. Exposoomonderzoek vereist een transdisciplinaire aanpak. Daarom is deze MOOC interessant voor huidige en toekomstige studenten en onderzoekers op het gebied van volksgezondheid, milieugezondheid, biowetenschappen, klinische geneeskunde, geowetenschappen, geesteswetenschappen en sociale en gedragswetenschappen. Doe mee en schrijf je in! Het exposoom: een wild idee Wat zijn de oorzaken van ziekten? We weten dat de meeste ziekten het gevolg zijn van een combinatie van genen en omgeving (nature and nurture). Onze genen alleen bepalen niet ons lot. Voor de meeste complexe ziekten zijn externe factoren - milieufactoren in ruime zin - belangrijker. Dit omvat onze leef- en werkomgeving, voeding, sociale steun en stress, vervuiling en blootstelling aan infectiekiemen. Exposoomonderzoek gaat over het ontdekken van de niet-genetische drijfveren van gezondheid en ziekte. Afgeleid van de term blootstelling, vertegenwoordigt het Exposoom het geheel van blootstellingen waarmee we gedurende ons leven te maken krijgen. Het vertegenwoordigt ook de biologische reacties die voortkomen uit externe blootstellingen. Doe mee met onze experts in deze 6-weekse cursus In deze MOOC bieden onderzoekers van de Universiteit Utrecht en/of het NWO-gravitatieprogramma Exposome-NL hun expertise aan. Onder andere Roel Vermeulen, Virissa Lenters en Daniel Oberski zullen u kennis laten maken met het exposoom concept; waarom het belangrijk is; hoe we het exposoom meten; en de datawetenschappelijke stappen die nodig zijn om associaties met gezondheidsuitkomsten vast te stellen. De cursus wordt afgesloten met reflecties over wat er nodig is om dit ontluikende en transformatieve onderzoeksveld vooruit te helpen. Elke cursusweek bevat minstens één video van een lezing of interview, wat lectuur, een discussieopdracht en een korte quiz om je eigen kennis te testen. In de laatste cursusweek maak je een eindopdracht waarin je alle kennis toepast die je in deze cursus hebt opgedaan. Ook geef je minstens één van je medestudenten feedback op hun opdracht. Kun je niet wachten om te beginnen? Bekijk dan eerst dit verhaal voordat de MOOC begint: https://www.uu.nl/en/organisation/in-depth/decoding-the-exposome-the-biggest-influencer-on-health  De Universiteit Utrecht biedt naast deze MOOC (Massive Online Open Course) ook zeven andere MOOC’s aan die op 10 februari starten. Deze stellen je in staat om vanuit je eigen huis wetenschappelijke onderwerpen te verkennen. Zoals de naam al zegt, zijn deze cursussen gratis en voor iedereen toegankelijk.

29 januari 2021

Volg open online cursussen (MOOC’s) aan de Universiteit Utrecht!

Wil je meer leren over het belang van gelijkheid voor democratieën? Of ben je geïnteresseerd in de invloed van nieuwe technologische en sociale ontwikkelingen op verschillende werkvelden? Schrijf je dan nu in voor de nieuwe sessies van de MOOC’s Inequality and democracy en Professionalism in an era of change van de Universiteit Utrecht! De MOOCs starten op 10 februari 2021. Schrijf je nu gratis in! Naast deze twee MOOC’s kan je je ook inschrijven voor één van de vijf andere MOOC’s van de UU.

18 december 2020

Schrijf je nu in voor de Versterk-je-onderwijsweek: 1 t/m 5 februari 2021

Het is weer tijd voor een wintereditie van de Versterk-Je-Onderwijs-Week! Het programma is rond en biedt docenten van alles voor het ontwikkelen en versterken van hun onderwijs: er zijn onder andere webinars, inspiratiesessies met studenten en docenten en workshops. De VJOW vindt online plaats en wordt georganiseerd door de partners in het Centre for Academic Teaching.  Wil jij jouw onderwijs ontwikkelen en versterken? Worstel je met vraagstukken rondom online en afstandsonderwijs en wil je hierin advies van experts, collega-docenten en studenten? Doe dan mee aan één of meerdere sessies van de Versterk-Je-Onderwijs-Week van 1 februari t/m 5 februari 2021! Klik hier voor programma en aanmelden: https://www.uu.nl/agenda/versterk-je-onderwijs-week-online-1-tm-5-februari-2021

18 december 2020

Aangepaste openingstijden Teaching Support

Tijdens de kerstvakantieperiode zijn de openingstijden van Teaching support aangepast: · Tot en met 23 december: regulier bereikbaar. · 24 december tot en met 1 januari: balie gesloten · 4 januari tot en met 8 januari: bereikbaar van 10 tot 14 uur Voor meer info: ga naar https://educate-it.uu.nl/didactisch-en-praktische-ondersteuning/

29 november 2020

Verbeter je online onderwijs: nieuwe reeks webinars en Q&A’s

Ook in december is er weer een flinke reeks interessante webinars en Q&A’s voor docenten. We lichten een paar sessies uit. InteractieHeb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van interactie, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Tijdens deze sessie, op 1 december, gaan we in op het stimuleren van interactie in online onderwijs. We zullen kijken naar docent-student interactie en naar interactie tussen studenten onderling. We gaan hierbij in op de kennismaking en op verschillende werkvormen die je kunt toepassen om interactie te stimuleren en studenten te activeren. Deze sessie wordt verzorgd door onderwijskundig adviseurs Sanne Scheurs en Annet van der Riet. Ook docent Stef Dingmans deelt zijn ervaringen. ToetsingWelke alternatieve toetsvormen zijn er? In deze sessie, op 8 december, beantwoorden we je vragen over tentamineren op afstand. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van toetsing, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Onderwijskundig adviseurs Frans Prins en Claudy Oomen geven tips over het maken van een alternatief toetsplan, voor als je geen gebruik kunt maken van online proctoring en je niet op locatie kunt toetsen. Hybride onderwijsSta jij voor de uitdaging om een college te geven waaraan zowel studenten op locatie als studenten op afstand deelnemen? Heb jij behoefte aan praktische tips of aandachtspunten waar je rekening mee moet houden in een dergelijke hybride onderwijssituatie? Of heb je vragen over hoe je hierbij kunt werken met groepsopdrachten of discussies tussen studenten? Tijdens deze webinar, op 10 december, nemen de collega’s van Onderwijsadvies en training en Educate-it je mee in de beantwoording van al deze vraagstukken. De adviseurs van deze bijeenkomst zijn Aleid de Jong en Sanne Schreurs. Het complete overzicht van deze online events vind je hier. Mocht je op dit moment van de sessies verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.