Nieuws

1 februari 2018

Educate-it in vogelvlucht: behaalde resultaten en plannen voor de toekomst!

In deze film blikken we terug op de afgelopen jaren: wat heeft het programma bereikt en hoe hebben wij docenten in de afgelopen jaren ondersteund bij het innoveren van hun onderwijs? Vanaf 2018 start fase 2 van het programma Educate-it: wij hebben de ambitie de aankomende jaren nog veel meer docenten en studenten te bereiken en hen te ondersteunen hun onderwijs (verder) te versterken zodat straks alle betrokkenen binnen de UU goed voorbereid zijn op het onderwijs van de toekomst.

16 januari 2018

Nieuw: E-module Blended Learning voor student-assistenten

Student-assistenten die meer willen leren over blended learning, oftewel de mogelijkheden om met ICT het onderwijs te versterken, kunnen nu de nieuwe e-module volgen! Waarom? De e-module (online cursus) voor student-assistenten is er om je blik op onderwijs te verfrissen. Er worden concrete voorbeelden gegeven van de inzet van blended learning (de combinatie van online en face-to-face onderwijs). Daarnaast word je geïnspireerd om mee te denken over nieuwe mogelijkheden binnen het onderwijs. Wat? In deze e-module leer je als student-assistent hoe digitaal onderwijs en face-to-face onderwijs elkaar kunnen versterken. De module richt zich op: -   Onderwijs ontwikkelen: het meedenken over de inrichting van de cursus en het voorbereiden van de online en face-to-face leeractiviteiten - Onderwijs geven: ins & outs omtrent online en face-to-face werkvormen en interactie met studenten -  Feedback & toetsing: de mogelijkheden voor het geven van digitale feedback en het inzetten van peer feedback (onderlinge feedback tussen studenten) - Tools: praktische informatie over verschillende tools (bijvoorbeeld apps, programma’s of middelen) die je voor je blended onderwijs kunt gebruiken Je kunt binnen de module thema’s (onderdelen) volgen die voor jou het meest van toepassing zijn. Als student-assistent kun je zelf goed inschatten welke taken en activiteiten jij in een cursus oppakt en aan de hand daarvan selecteer je de voor jou interessante thema’s. Welke thema’s je kiest, kun je ook overleggen met de docenten waarmee je samenwerkt of met andere student-assistenten. Afhankelijk van de gekozen submodules zul je ongeveer 1 tot 4 uur besteden aan het opdoen van concrete ideeën om blended learning te gebruiken als student-assistent. Waar? De e-module is ontwikkeld door Educate-it en gratis beschikbaar voor alle student-assistenten van de UU. Klik hier om naar de online module te gaan. Docenten: wijs je student-assistent op deze module! Zijn er student-assistenten betrokken bij jouw cursus en wil je ze laten meedenken over de inzet van blended learning? Of wil je ze kennis laten opdoen over blended learning, om je te kunnen ondersteunen bij de inzet van blended learning? Wijs hen dan op deze nieuwe e-module over blended learning.

16 januari 2018

(Digitale) feedback geven in je onderwijs? Volg de online module en workshop!

Wat zijn kenmerken van goede feedback? Hoe integreer je feedback op een goede manier in een cursus? Wat zijn de voor- en nadelen van peer feedback? Welke mogelijkheden zijn er binnen de Universiteit Utrecht om digitale feedback te kunnen geven? Educate-it biedt verschillende mogelijkheden voor docenten om (digitale) feedback in te zetten in het onderwijs: Online module (digitale) feedback Workshop (digitale) feedback Workshop peer feedbacktools Online module De online module (digitale) feedback is ontworpen om jou meer te leren over feedback. Je zult in deze module leren hoe je feedback op een effectieve manier kunt inzetten in jouw onderwijs en hoe je een onderbouwde keuze kunt maken voor de inzet van (digitale) feedback in je (blended) onderwijs. Ook bevat de module een feedbackwijzer waarmee je kunt selecteren welke tool het beste past bij jouw onderwijsdoel. De module eindigt met een stappenplan om (digitale) feedback in te zetten in jouw onderwijs. Wil je de door Educate-it ontwikkelde online module volgen, klik hier. De module kan je in ongeveer vier uur doorlopen en kan je in je eigen tempo volgen. Workshop (digitale) feedback Vind je het prettiger om ondersteuning te krijgen bij het integreren van (digitale) feedback in jouw onderwijs? Dan biedt Educate-it een workshop waarin je een feedbackproces ontwerpt dat past bij jouw onderwijs. Je leert hoe je (digitale) feedback effectief kunt toepassen en hoe je feedback kunt inzetten om het leren van studenten te vergroten. Voorafgaand aan deze workshop volg je als voorbereiding de eerste twee onderdelen van de online module. Workshop peer feedbacktools Wil je specifiek meer weten over tools waarmee je peer feedback kunt inzetten? Volg dan de workshop peer feedbacktools! Hierin kun je kennismaken met alle verschillende tools die binnen de UU beschikbaar zijn voor het geven van peer feedback. Daarbij is er aandacht voor de mogelijkheden voor het geven van peer feedback in zowel Blackboard (gegeven door O&T) als in de door Educate-it ondersteunde tools. Tijdens deze workshop krijg je een overzicht van de overeenkomsten en verschillen waardoor je een goede keuze kunt maken voor een tool die past bij jouw onderwijs. Na een algemene introductie kun je één tool kiezen waarover je meer wilt weten en vervolgens volg je een korte praktische workshop over deze tool. Daarin leer je hoe je deze tool concreet in kunt zetten in jouw onderwijs. Aanmelden voor deze workshop kan hier.

19 december 2017

'Wat begon als een praktische oplossing' - Arnoud Visser

4 september 2017

Call for proposals stimuleringsregeling Open en online onderwijs 2018 geopend

De nieuwe call for proposals voor de stimuleringsregeling Open en online onderwijs staat open. Open en online onderwijs biedt kansen voor innovatie en kwaliteitsverbetering van het onderwijs en voor verhoging van studiesucces. Daarom stelt het ministerie van OCW financiering beschikbaar voor zowel experimenten met online onderwijs als voor initiatieven om open leermateriaal in te zetten. Je kunt tot 15 december 2017 je projectvoorstel indienen. Nieuwe opzet: 2 pijlers De bestaande stimuleringsregeling Open en online onderwijs is inhoudelijk herzien en kent voortaan twee pijlers: online onderwijs en open leermaterialen. OCW en SURF willen zo een extra impuls bieden aan de adoptie van open leermaterialen. SURF zorgt voor de begeleiding van de projecten en kennisdeling met het hele hoger onderwijsveld. Pijler Online onderwijs: jaarthema peer feedback en peer assessment in online onderwijs Binnen deze pijler kan subsidie worden aangevraagd voor het herontwerpen van bestaand onderwijs, ofwel het ontwikkelen van nieuw online onderwijs. Nieuw is het jaarthema, dat moet zorgen voor meer focus van de projecten en het versterken van gezamenlijke kennisontwikkeling. Het jaarthema waarop projectvoorstellen dit jaar moeten aansluiten is het effectief toepassen van peer feedback en peer assessment in online onderwijs. Voor deze pijler is in deze subsidieronde een bedrag van maximaal 550.000 euro beschikbaar. Elk project kan maximaal 100.000 euro subsidie aanvragen. Er is geen minimum subsidiebedrag; ook kleine projecten zijn mogelijk. De subsidie dient door het project te worden gematcht met minimaal het aangevraagde subsidiebedrag aan eigen middelen. De looptijd van de projecten bedraagt minimaal 12 en maximaal 24 maanden. Projectindieners zijn vrij om een startdatum te kiezen die ligt tussen 1 mei en 1 september 2018.   Pijler Open leermateriaal Binnen deze pijler kan subsidie worden aangevraagd voor het experimenteren met hergebruik van bestaande en open leermaterialen binnen community’s van vakdocenten. Hierdoor wordt gestimuleerd dat docenten gezamenlijk over instellingsgrenzen heen kwalitatief hoogwaardige collecties van open leermaterialen opbouwen en (her)gebruiken. Door samenwerking kunnen zij de kwaliteit van de open leermaterialen verhogen en hun tijd efficiënter gebruiken. Elk project kan een bedrag van maximaal 175.000 euro aanvragen. Om te zorgen voor een brede relevantie van de projectresultaten, wordt de aanvraag ingediend door minimaal 2 verschillende hogeronderwijsinstellingen. De subsidie dient door het project te worden gematcht met minimaal het aangevraagde subsidiebedrag aan eigen middelen. De looptijd van de projecten bedraagt minimaal 12 en maximaal 24 maanden. Projectindieners zijn vrij om een startdatum te kiezen die ligt tussen 1 mei en 1 september 2018.   Informatie en voorstel indienen Indien je belangstelling hebt om een aanvraag in te dienen is het van belang om interne procedure UU te volgen en het sjabloon te gebruiken dat SURF begin september op hun site plaatst. Laat het Educate-it (Educate-it@uu.nl) weten wanneer je van plan bent een voorstel in te dienen of als je wilt dat we meedenken over je voorstel. Informatie over deze stimuleringsregeling vind je op de SURF-website. In tegenstelling tot vorige jaren, zijn aanvragers nu zelf verantwoordelijk voor het indienen van hun projectvoorstel inclusief de benodigde documenten (brief CvB met handtekening, eventuele andere letters of intent, begroting) via: www.dus-i.nl. Meer informatie over het indienen van een projectvoorstel, over de procedures en de beoordelingscriteria lees je in de informatieflyers over de stimuleringsregeling Open en online onderwijs: Informatieflyer Pijler Online onderwijs 2018 (pdf) Informatieflyer Pijler Open leermaterialen 2018 (pdf) Zie ook de webpagina’s over de stimuleringsregeling Open en online onderwijs, met onder andere links naar eerder goedgekeurde projecten: surf.nl/stimuleringsregeling/online-onderwijs surf.nl/stimuleringsregeling/open-leermaterialen  

21 augustus 2017

Onderzoekstagiair gezocht!

Wil jij in de wereld duiken van het ontwikkelen en afnemen van goede toetsen? Wil jij direct bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs aan de UU? Wij zijn op zoek naar een stagiair die onderzoek kan doen naar kwaliteit van (digitaal) toetsen op basis van interviews en literatuurstudie. Je formuleert een concreet advies dat direct ingezet kan worden in het proces van digitaal toetsen aan de UU. Tijdens de opdracht leer je het programmateam Educate-it kennen, word je begeleid door gepromoveerde onderwijskundigen van Onderwijsadvies & Training (O&T), en ervaar je hoe digitale toetsing georganiseerd wordt binnen een grote onderwijsinstelling. Lees hier meer over de opdracht