Nieuws

8 januari 2019

Deel je onderwijsmateriaal op figshare. Nu UU-breed beschikbaar!

Binnen de Universiteit Utrecht wordt met veel inspanning van docenten onderwijsmateriaal ontwikkeld. Of het nu gaat om ‘traditionele’ vormen als presentaties of om ‘innovatieve’ vormen als e-modules: de hoeveelheid materiaal groeit. Sommige materialen, zoals e-lectures, worden centraal bewaard. Andere materialen staan op harde schijven of USB-sticks. Dat kan beter. Onderwijsmateriaal is vaak geschikt voor hergebruik. Het scheelt veel tijd als materiaal centraal opgeslagen en goed beschreven wordt. De kwaliteit van het onderwijs stijgt als docenten niet telkens het wiel opnieuw uitvinden. Uitwisseling over de grenzen van de opleiding, faculteit en universiteit heen maakt kruisbestuiving en nieuwe samenwerkingsverbanden mogelijk. Onderwijsmateriaal duurzaam opslaan en beter vindbaar maken Heb jij onderwijsmateriaal dat je beschikbaar wilt stellen voor hergebruik? Plaats het op figshare, een onderwijsrepository die nu beschikbaar is voor de hele UU. Op dit platform sla je onderwijsmateriaal digitaal en duurzaam op, waardoor het beter vindbaar wordt. Op deze manier werk je bijvoorbeeld gemakkelijk samen aan onderwijsmateriaal en integreer je het met één klik in je leeromgeving of op social media. Je kan direct aan de slag met figshare en er je onderwijsmateriaal op te slaan. Inloggen op figshare kan met je solis-ID. Voor extra informatie over de onderwijsrepository figshare kan je terecht op de Educate-it site. Heb je behoefte aan extra ondersteuning? Volg dan de workshop figshare. Klik hier voor data en direct inschrijven.

19 december 2018

Januari: maand van het Activerend onderwijs

Om docenten te enthousiasmeren aan de slag te gaan met hun onderwijs, organiseert Educate-it elke maand een themamaand. Januari is de maand van het Activerend onderwijs. Uit onderzoek* blijkt dat wanneer de mate van betrokkenheid wordt verhoogd in de werkvorm - en de student dus actiever is en meer bezig is met het construeren van kennis - de leeruitkomsten van studenten hoger zijn. Wil je als docent dat je studenten beter voorbereid naar college komen? Of wil je meer interactie tijdens het contactonderwijs? Wil je meer contact met je studenten tijdens je colleges? Heb je het gevoel dat je niet weet of jouw boodschap aankomt? Educate-it biedt docenten voor verschillende onderwijsdoelen een breed scala aan IT-tools, waarvan de meerwaarde voor het onderwijs al is vastgesteld, en helpt desgewenst hoe deze kunnen worden ingezet in het onderwijs. Bij activerend onderwijs zijn studenten letterlijk actief aan het werk met de leerstof. Bijvoorbeeld door de inhoud actief te verbinden aan voorkennis, actief en gericht te oefenen op bepaalde vaardigheden of kennis toe te passen bij het oplossen van problemen. Studenten activeren kan helpen voor betere verwerking van de leerstof en meer verdieping tijdens de contacttijd. Activerende werkvormen die goed bij je onderwijs passen kunnen veel bijdragen aan de betrokkenheid van studenten. Voor docenten die meer willen leren over Activerend onderwijs en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops en handige onderwijstools aangeboden. Het volledige aanbod staat op de themapagina van Educate-it. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in Activerend onderwijs? De volgende maand van het Activerend onderwijs is in mei 2019. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. In februari staat het thema Kennisclips centraal. Educate-it Academy Het totale aanbod van Educate-it aan docentprofessionalisering en studentbetrokkenheid wordt sinds 1 oktober 2018 overzichtelijk gepresenteerd in de Educate-it Academy. Docenten die hun onderwijs willen versterken, zien per thema het aanbod aan online trainingen, workshops, tools en extra informatie. De Academycirkel is opgebouwd uit zes thema’s, waar docenten in hun onderwijs mee te maken hebben: Activerend onderwijs, Kennisclips, Samenwerken, Toetsen, (Peer) feedback en Vaardigheden. Hier staan de mogelijkheden waarmee ze hun onderwijs kunnen versterken. Daarnaast bevat de cirkel drie overkoepelende thema’s rondom blended learning: Versterk je onderwijs met blended learning, Betrek je studenten en Onderzoek je onderwijs.     *) Er zijn veel studies uitgevoerd naar de effectiviteit van activerend onderwijs die meegenomen zijn in grotere meta-analyses en reviews. Over het algemeen laten deze studies zien dat werkvormen waarin studenten actief aan de slag moeten met hun eigen leerproces, leiden tot betere leeruitkomsten. Wel is het belangrijk in acht te nemen dat er een grote variatie is in activerende werkvormen, wellicht met een bijbehorend verschil in leeruitkomsten (Chi & Wylie, 2014; Freeman et al.,2014).    

30 november 2018

December: maand van de Vaardigheden

Om docenten te enthousiasmeren aan de slag te gaan met hun onderwijs, organiseert Educate-it elke maand een themamaand. December is de maand van de Vaardigheden. In veel opleidingen zijn vaardigheden zoals communicatieve, academische of labvaardigheden een onderdeel van de opleiding, zoals het voeren van een slechtnieuwsgesprek, het geven van een boeiende presentatie of het experimenteren met kostbaar materiaal. Het oefenen met deze vaardigheden tijdens de opleiding is van belang voor studenten en bereidt ze voor op hun verdere loopbaan. Docenten kunnen al hun studenten laten oefenen met deze vaardigheden door de inzet van online tools. Educate-it ondersteunt hierbij. Met deze tools oefenen studenten de vaardigheden digitaal – en zo vaak ze willen of nodig is - in een vertrouwde en veilige omgeving. Studenten kunnen digitaal of via de tool feedback ontvangen van hun docent of hun peers. Dit kan ze helpen de vaardigheid verder te ontwikkelen. Studenten krijgen zo de kans vaardigheden extra te oefenen voordat ze deze in het contactonderwijs of in hun loopbaan tegenkomen. Voor docenten die meer willen leren over vaardigheden en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops en handige onderwijstools aangeboden. Het volledige aanbod staat op de themapagina van Educate-it. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in Vaardigheden? De volgende maand van de Vaardigheden is in april 2019. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. In januari staat het thema Activerend onderwijs centraal. Educate-it Academy Het totale aanbod van Educate-it aan docentprofessionalisering en studentbetrokkenheid wordt sinds 1 oktober overzichtelijk gepresenteerd in de Educate-it Academy. Docenten die hun onderwijs willen versterken, zien per thema het aanbod aan online trainingen, workshops, tools en extra informatie. De Academycirkel is opgebouwd uit zes thema’s, waar docenten in hun onderwijs mee te maken hebben: Activerend onderwijs, Kennisclips, Samenwerken, Toetsen, (Peer) feedback en Vaardigheden. Hier staan de mogelijkheden waarmee ze hun onderwijs kunnen versterken. Daarnaast bevat de cirkel drie overkoepelende thema’s rondom blended learning: Versterk je onderwijs met blended learning, Betrek je studenten en Onderzoek je onderwijs.

12 november 2018

Schrijf je in voor de wintercourse 2019!

Heb jij al ideeën hoe je je onderwijs in 2019 gaat vormgeven? Begin het jaar goed, leuk en nuttig met je collega’s en versterk je onderwijs met de Winter Course van Educate-it. Programma Het eerste dagdeel op 29 januari staat in het teken van inspiratie: maak kennis met de mogelijkheden van blended learning door middel van concrete voorbeelden en ervaringen van collega-docenten. Ook kijk je naar je eigen onderwijs onder begeleiding van een professional. De ochtend wordt afgesloten met een lunch. Het tweede dagdeel op 31 januari is afgestemd op jouw voorkeuren. Je gaat de tools verder verkennen en leert hoe je deze kunt inzetten. Kortom, je krijgt een programma op maat voor je eigen onderwijs! Tijdens de afsluitende lunch ontvang je een certificaat van deelname. Inschrijven Voor meer info klik hier!

6 november 2018

Sticky Campus @Universiteit Utrecht

Van 12 t/m 28 november: Sticky Campus @Universiteit Utrecht Maak kennis met de Sticky Campus! Het is een mobiele, digitale onderwijsruimte waarin online samenwerken centraal staat. Vanuit het Educate-it project Future Learning Spaces staat de Sticky Campus 3 weken op de campus van Universiteit Utrecht. Naast de vrije inloop is er een programma samengesteld met enkele workshops. Wat is de Sticky Campus? De Sticky Campus is een digitale onderwijsruimte die elke 2 jaar wordt vernieuwd met de nieuwste technieken. De kracht van de Sticky Campus is dat ze een paar weken op 1 plek blijft, en dat docenten zelf kunnen experimenteren met de technieken en kunnen ervaren wat de mogelijkheden zijn op didactisch vlak. Het draait niet alléén om de techniek en inrichting, maar deze maken het wel mogelijk om onderwijskundige vernieuwing toe te passen. Kom langs om te experimenteren De Sticky Campus is deze zomer helemaal vernieuwd en staat na de SURF Onderwijsdagen op 6 en 7 november voor 3 weken op de campus van Universiteit Utrecht. SURF en de Universiteit Utrecht nodigen je van harte uit om langs te komen. Naast de vrije inloop is er een programma samengesteld met enkele workshops. Vrije inloop Elke werkdag van 12 t/m 28 november kun je de Sticky Campus binnen lopen om er zelf aan de slag te gaan. Deze staat in het Victor J. Koningsbergergebouw, Ruimte 2,24. Er liggen in de ruimte handleidingen die je wegwijs maken. De mogelijkheden zijn: Huddle Space: Een projectruimte voor 6 personen waarbij je draadloos je scherm met elkaar kunt delen Digital classroom: Vanaf een centrale desk bedien je alle schermen in het klaslokaal. Deel de opnames van de visualizer, je presentatie. Maak aantekening op het digitale whiteboard of laat studenten digitaal reageren op een poll. Collaborative classroom: Er zijn 4 Collaborations Pod’s voor elk 6 studenten. Daarbinnen deel je schermen en werk je samen aan opdrachten. Daarnaast zijn alle schermen door de docent te bedienen en te delen met alle pod’s. Virtual classroom: Een Classroom waarin elke deelnemer digitaal kan deelnemen. Met opties als polling, chatten, scherm delen, etc. Ook is het mogelijk om de Sticky Campus voor een bepaalde tijd reserveren. Dat kan door een bericht te sturen aan j.vanwinden@uu.nl   Workshopprogramma Educate-it organiseert samen met het CAT en SURF diverse workshops. Na alle workshops is er de gelegenheid om zelf te experimenteren in de Sticky Campus. Inschrijven kan via deze link.   The Sticky Campus: Awareness session - 30 minuten Op maandag 12 en woensdag 14 november van 12:45 tot 13:15 Nederlands/Engels Doelgroep Voor iedereen die meer wil weten over de technische mogelijkheden en de mogelijkheden voor meer studentenbetrokkenheid te krijgen door middel van deze actieve leeromgeving. Doe mee aan deze workshop om een inzicht te krijgen hoe studenten deze digitale omgeving kunnen gebruiken. We demonstreren hoe we meerdere schermen met elkaar kunnen delen en hoe we samen co-creëren We demonstreren hoe eenvoudig het voor de docent is om alle visuele informatie in het lokaal te regelen; van docenten naar studententeams, van studententeams naar de hele klas. The Sticky Campus: Digital Capabilities Simplified – 1 uur Op donderdag 22 en woensdag 28 november van 11:00 tot 12:00 Nederlands/Engels Doelgroep Geschikt voor mensen die actief leren willen inzetten, onderwijsadviseurs, ICTO-adviseurs, docenten en iedereen met interesse om meer te weten te komen over de didactische en technische mogelijkheden van innovatieve learning spaces. Neem je elektronische devices mee (laptops, tablets, telefoons) en ervaar hoe studenten deze digitale omgeving kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om meerdere bronnen visuele met elkaar te delen en samen co-creëren van materialen. We demonstreren hoe eenvoudig het voor de docent is om alle visuele informatie in het lokaal te regelen; van docenten naar studententeams, van studententeams naar de hele klas. We werpen ook een blik op enkele nieuwe technieken en bekijken en bespreken hoe deze technologie-ervaring waarde kan toevoegen aan het onderwijs. The Sticky Campus: The Full Monty – 2 uur Op donderdag 22 en woensdag 28 november van 14:00 tot 16:00 Nederlands/Engels Doelgroep Onderwijsadviseurs, ICTO-adviseurs, beleidsmakers op het gebied van onderwijs, vastgoed, facilitair en ICT, en ook de early adopters onder de docenten. We beginnen met een overzicht van de digitale mogelijkheden voor studenten en docenten zoals uiteengezet in de workshop Digital Capabilities Simplified, en breiden uit naar alle aspecten die nodig zijn om innovatieve learning spaces te realiseren. We behandelen enkele voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle toepassingen. We bespreken de academische ontwikkelingsuitdagingen, ontwerp- en bouwkwesties, roostering en de technologie om actief leren mogelijk te maken. The Sticky Campus op het Teaching & Learning Lab Herfstfestival Op vrijdag 30 november van 13:00 tot 17:00 Nederlands/Engels Met in het thema Learning spaces de volgende workshops: Inspiratie: De transformatieve kracht van de ruimte | Ruimte maken voor creativiteit Inspiration: Introducing the JISC Sticky Campus collaborative learning classroom Design: Design a physical learning space for your own teaching Experience: Learning spaces: the hands-on experience Het gratis herfstfestival van de UU heeft die dag meer workshop rondom andere thema’s, zoals mixed reality, educatieve escape rooms, leren door te maken en diversiteit. Bekijk het volledige programma. Schrijf je in voor workshops via de UU website    

1 november 2018

November: maand van de (Peer) feedback

  Om docenten te enthousiasmeren aan de slag te gaan met hun onderwijs, organiseert Educate-it elke maand een themamaand. November is de maand van de (Peer) feedback. Feedback is belangrijk in onderwijsleerprocessen. Het geeft studenten inzicht in hun eigen leerproces: waar staan ze nu en wat kunnen ze nog verbeteren? Goede feedback zorgt voor overbrugging tussen de huidige kennis en vaardigheden en het gewenste niveau. Effectieve feedback is onder andere gekoppeld aan de leerdoelen van een cursus en motiveert studenten om het gewenste niveau te bereiken. Bij peer feedback wordt de feedback door een medestudent gegeven. Voor docenten die meer willen leren over (peer) feedback en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops  online trainingen en handige onderwijstools aangeboden. Het volledige aanbod staat op de themapagina van Educate-it. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in (Peer) feedback? De volgende maand van de (Peer) feedback is in maart 2019. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. In december staat het thema Vaardigheden centraal. Educate-it Academy Het totale aanbod van Educate-it aan docentprofessionalisering en studentbetrokkenheid wordt sinds 1 oktober overzichtelijk gepresenteerd in de Educate-it Academy. Docenten die hun onderwijs willen versterken, zien per thema het aanbod aan online trainingen, workshops, tools en extra informatie. De Academycirkel is opgebouwd uit zes thema’s, waar docenten in hun onderwijs mee te maken hebben: Activerend onderwijs, Kennisclips, Samenwerken, Toetsen, (Peer) feedback en Vaardigheden. Hier staan de mogelijkheden waarmee ze hun onderwijs kunnen versterken. Daarnaast bevat de cirkel drie overkoepelende thema’s rondom blended learning: Versterk je onderwijs met blended learning, Betrek je studenten en Onderzoek je onderwijs.