Nieuws

14 september 2019

Will the UU follow Eindhoven with an Innovation Lab?

Utrecht University has been hard at work developing new revenue models to secure funding for its research and teaching. The TU/e Innovation Lab, which operates as an autonomous entity within TU Eindhoven to connect government and business, has been phenomenally successful at attracting outside funding. Read more here.

14 september 2019

Oktober - Maand van het Activerend onderwijs

Activerend onderwijs kan helpen voor een betere verwerking van de leerstof en meer verdieping tijdens de contacttijd. Activerende werkvormen die goed bij je onderwijs passen kunnen veel bijdragen aan de betrokkenheid van studenten. Daarom organiseert Educate-it in oktober de maand van het Activerend onderwijs.

19 juli 2019

Call for proposals stimuleringsregeling Open en online onderwijs 2020 geopend

De nieuwe call for proposals voor de stimuleringsregeling Open en online onderwijs staat open. Open en online onderwijs biedt kansen voor innovatie en kwaliteitsverbetering van het onderwijs en voor verhoging van studiesucces. Daarom stelt het ministerie van OCW financiering beschikbaar voor zowel experimenten met online onderwijs als voor initiatieven om open leermateriaal in te zetten. Je kunt tot 16 december 2019 je projectvoorstel indienen. Opzet: 2 pijlers De stimuleringsregeling Open en online onderwijs kent twee pijlers: online onderwijs en open leermaterialen. SURF zorgt voor de begeleiding van de projecten en kennisuitwisseling en -deling met het hele hoger onderwijsveld. Pijler Online onderwijs: jaarthema ‘Interactie en feedback’ Met de pijler Online onderwijs wil de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap instellingen uitdagen hun onderwijs uit te breiden met online onderwijsvormen of te herontwerpen aan de hand van de mogelijkheden die online onderwijs biedt. De aanpak moet vernieuwend zijn in de context van de deelnemende instelling(en). De projecten moeten direct of indirect bijdragen aan een betere onderwijskwaliteit voor studenten in geaccrediteerde opleidingen. Er is gekozen voor een jaarthema om duidelijke lessen te kunnen trekken uit alle gefinancierde projecten. Dit jaar is het thema: interactie en feedback. Projectvoorstellen moeten aansluiten op dit jaarthema. Voor deze pijler is in deze subsidieronde een bedrag van maximaal 700.000 euro beschikbaar. Elk project kan maximaal 100.000 euro subsidie aanvragen. Er is geen minimum subsidiebedrag; ook kleine projecten zijn mogelijk. De subsidie moet door het project worden gematcht met minimaal het aangevraagde subsidiebedrag aan eigen middelen. De looptijd van de projecten bedraagt minimaal 12 en maximaal 24 maanden. Projectindieners zijn vrij om een startdatum te kiezen die ligt tussen 1 mei en 1 september 2020. Pijler Open leermaterialen Met de pijler Open leermaterialen wil de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het delen en hergebruiken van open leermaterialen bevorderen. Het doel is om te experimenteren met hergebruik van bestaande en open leermaterialen binnen community’s van vakdocenten. Door samenwerking kunnen docenten de kwaliteit van de open leermaterialen verhogen en hun tijd efficiënter gebruiken. Daarbij willen we de samenwerking tussen instellingen stimuleren om gezamenlijk kwalitatief hoogwaardige collecties van open leermaterialen op te bouwen en te gebruiken. Het totale budget voor deze pijler bedraagt 700.000 euro. Elk project kan een bedrag van maximaal 175.000 euro aanvragen. Om te zorgen voor een brede relevantie van de projectresultaten, wordt de aanvraag ingediend door minimaal 2 verschillende hogeronderwijsinstellingen. De subsidie wordt door het project gematcht met minimaal het aangevraagde subsidiebedrag aan eigen middelen. De looptijd van de projecten bedraagt minimaal 12 en maximaal 24 maanden. Projectindieners zijn vrij om een startdatum te kiezen die ligt tussen 1 mei en 1 september 2020. Informatie en voorstel indienen Indien je belangstelling hebt om een aanvraag in te dienen is het van belang om de interne procedure UU (zie bijlage) te volgen om ondersteuning en de benodigde CvB-handtekening te kunnen krijgen. Laat het Educate-it (Educate-it@uu.nl) weten wanneer je van plan bent een voorstel in te dienen of als je wilt dat we meedenken over je voorstel. Informatie over deze stimuleringsregeling vind je op de SURF-website. Aanvragers zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van hun projectvoorstel inclusief de benodigde documenten (brief CvB met handtekening, eventuele andere letters of intent, begroting) via: www.dus-i.nl. Meer informatie over het indienen van een projectvoorstel, over de procedures en de beoordelingscriteria lees je op de SURF-website: Informatie over de Pijler Online onderwijs 2020 Informatie over de Pijler Open leermaterialen 2020 Hierop staan ook links naar eerder goedgekeurde projecten.

19 juli 2019

September 2019: Maand van de (Peer) feedback

Feedback is belangrijk in onderwijsleerprocessen. Het geeft studenten inzicht in hun eigen leerproces: waar staan ze nu en wat kunnen ze nog verbeteren? Daarom organiseert Educate-it in september de maand van de (peer) feedback. Wil je als docent aan de slag met het beoordelen van schriftelijke opdrachten? Wil je zelf of je studenten elkaar op gestructureerde manier feedback laten geven op opdrachten? Of een online omgeving waarin studenten pitches kunnen plaatsen? Voor docenten die meer willen leren over (peer) feedback en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, biedt Educate-it diverse workshops, online trainingen en handige onderwijstools aan. Het volledige aanbod staat op de Maand van de (Peer)feedback. Goede feedback zorgt voor overbrugging tussen de huidige kennis en vaardigheden en het gewenste niveau. Effectieve feedback is onder andere gekoppeld aan de leerdoelen van een cursus en motiveert studenten om het gewenste niveau te bereiken. Bij peer feedback wordt de feedback door een medestudent gegeven. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in (Peer) feedback? De volgende maand van de (Peer) feedback is in februari 2020. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. Volgende maand staat het thema Vaardigheden centraal.

17 juni 2019

Schrijf je in voor de Educate-it Summer Course

Heb jij al ideeën hoe je je onderwijs in het volgende collegejaar gaat vormgeven? Begin de zomer goed, leuk en nuttig met collega’s en versterk je onderwijs met de Summer Course van Educate-it. De Summer Course is een van de activiteiten die binnen de Versterk-je-onderwijsweek wordt aangeboden. Educate-it verzorgt twee keer per jaar een Summer of Winter Course. PROGRAMMA Het eerste dagdeel staat in het teken van inspiratie: maak kennis met de mogelijkheden van blended learning. Het tweede dagdeel is een programma op maat. Je gaat de tools verkennen en leert hoe je deze in kunt zetten. Benieuwd naar de ervaringen van andere docenten die deze al gevolgd hebben? Een greep uit de evaluaties: “Leuk dat het 1e dagdeel je op ideeën brengt, die je in het 2e dagdeel uit kan proberen”. En: “Veel praktische voorbeelden. Inspirerend”.  Of bekijk dit filmpje. Schrijf je nu in! Schrijf je in!

11 juni 2019

Programma online: kom naar de versterk-je-onderwijs-week

Op 1 juli start de versterk-je-onderwijs-week met een divers en breed aanbod gericht op het verbeteren en versterken van je onderwijs. Het programma staat nu online met tal van workshops, lunchmeetings en adviezen op maat, georganiseerd door de partners van het Centre for Academic Teaching. Het programma is interessant voor alle UU-docenten, of je nu eens per jaar een hoor- of werkcollege geeft, af en toe een thesis begeleidt of diverse cursussen coördineert. Elke dag zijn we op een andere locatie van de universiteit. Wat ga jij kiezen: een panelgesprek over formatief toetsen, een netwerkwandeling, een facultaire onderwijslunch of de hele Educate-it Summercourse over blended learning? En wat dacht je van een professioneel consult met een onderwijsexpert? Kijk snel en schrijf je in voor één of meer van de 46 activiteiten!