Nieuws

15 april 2021

Save-the-date Versterk-Je-Onderwijs-Week: 28 juni – 2 juli 2021

Heb jij al eens deelgenomen aan de Versterk-je-onderwijs-week? Twee keer per jaar kunnen UU-docenten tijdens deze week een grote diversiteit aan workshops en lezingen volgen, gericht op de versterking van hun onderwijs. Ook tijdens de afgelopen twee online edities hebben veel docenten deelgenomen aan een of meerdere sessies. De komende zomer editie vindt plaats van 28 juni tot en met 2 juli 2021. Ook deze 7e editie zal weer online zijn. Het programma is elke editie anders, waardoor deelnemen ook interessant is voor docenten die eerder sessies van de Versterk-Je-Onderwijs-week hebben bijgewoond. Je kunt je vast opgeven voor de Versterk-Je-Onderwijs-Week. Zo gauw het programma bekend is krijg je hiervan bericht. Nieuw: verzorg een sessie of geef input voor de Versterk-Je-Onderwijs-Week! De Versterk-Je-Onderwijs-Week wordt georganiseerd door de partners in het Centre for Academic Teaching. Alle docenten van de Universiteit Utrecht zijn welkom om de activiteiten bij te wonen. Deze editie willen we jou als docent ook de gelegenheid bieden onderwerpen voor de sessies aan te dragen of zelf een sessie te verzorgen. Vind je het belangrijk dat binnen de VJOW aandacht wordt besteed aan een bepaald onderwerp of wil je zelf als workshopleider jouw onderwijservaringen delen met collega’s? Neem dan contact op! Voorbeelden van een sessie die je zou kunnen geven: een lezing, een ronde-tafel discussie, een inspiratiesessie, een interview, en ga zo maar door. Bekijk het programma van afgelopen wintereditie voor voorbeelden. Als je een sessie wilt geven ontvangen we graag uiterlijk vrijdag 30 april een concepttekst van maximaal 200 woorden, waarin je de inhoud en het doel van jouw sessie beschrijft (dit hoeft nog niet helemaal tot in detail). Ruwe ideeën voor sessies zijn ook welkom! Dan denken we samen na over hoe we dit kunnen invullen. Mail ons op cat@uu.nl (let op: bij teveel inzendingen zullen we een selectie moeten maken).

15 april 2021

Onderwijsinnovatie Denktank gestart: studenten denken mee in onderwijsprojecten

Hoe betrek je studenten bij onderwijs en onderwijsinnovatie? Het meenemen van het perspectief van studenten in het ontwerpen en vernieuwen van onderwijs is erg belangrijk. Onderwijs is ten slotte vóór de student.  Daarom heeft Educate-it een studentendenktank ontwikkeld: een trainingsprogramma waarin studenten input kunnen geven op onderwijsinnovatieprojecten die momenteel worden uitgevoerd binnen de UU. In ruil hiervoor kunnen zij nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Op 14 april is de Onderwijsinnovatie Denktank voor de tweede keer van start gegaan, dit jaar met 13 deelnemende studenten. In een periode van drie maanden (van april tot en met juni 2021) wordt in vier sessies dieper ingegaan op verschillende onderwijsprojecten die op dit moment binnen de universiteit worden uitgevoerd, zoals Learning analytics, Onderwijs op afstand, Flexibilisering van het onderwijs en studentmobiliteit en Ondersteuning van docenten bij het innoveren van onderwijs. De studenten denken mee over het onderwijs van de toekomst en de verdere ontwikkeling van de projecten. Tijdens de sessies worden studenten eerst voorzien van de achtergrond en context van een project. Zo kunnen zij vervolgens gerichte en waardevolle input geven op het project. De projectleider verwerkt deze input in het projectplan, zodat het studentenperspectief ook écht een plek krijgt in het besproken project. De motivatie van de deelnemende studenten, die vrijwillig meedoen in dit trainingsprogramma, loopt uiteen van het meedenken over hoe onderwijs leuk en toegankelijk kan worden gehouden voor zowel huidige als toekomstige studenten tot het leren hoe je van idee tot implementatie komt. Ook het samenwerken over opleidings- en faculteitsgrenzen heen en het actief bijdragen aan het bevorderen en waarborgen van de kwaliteit van het wetenschappelijk onderwijs wordt belangrijk gevonden.

11 maart 2021

Tot 1 juli tijdelijk extra ondersteuning docenten

Tot 1 juli 2021 zijn studentassistenten beschikbaar om docenten tijdelijk extra te ondersteunen bij het geven en opzetten van het onderwijs, de inrichting van tooling, als moderator voor de chat, bij het maken van een kennisclip in de DIY studio en andere basistaken. Kun jij extra ondersteuning gebruiken bij het geven of voorbereiden van jouw onderwijs? Een assistent die de chat in de gaten houdt als jij je onderwijs geeft? Of die een online tool inricht zodat jij dit direct in je online/hybride/blended onderwijs kan gebruiken? Voor deze en soortgelijke basistaken hebben we student-assistenten geworven en getraind, die per direct beschikbaar zijn. Interesse? Doe dan nu een aanvraag hiervoor door het formulier  externe link in te vullen. We nemen dan snel contact op om te kijken hoe we je het beste kunnen helpen. De ondersteuning wordt gecoördineerd door Teaching Support. Subsidieregeling coronabanen De tijdelijke ondersteuning is mogelijk gemaakt doordat het ministerie van OCW met de subsidieregeling coronabanen, geld beschikbaar heeft gesteld voor het hoger onderwijs als tegemoetkoming voor de hoge werkdruk in de coronatijd. De plotselinge overgang naar online onderwijs is voor docenten enorm zwaar geweest. Om hen te ondersteunen en de werkdruk enigszins te verlagen, zetten het Centre for Academic Teaching en haar partners deze tijdelijke financiële steun in door student-assistenten beschikbaar te stellen die docenten praktisch kunnen ondersteunen bij het geven en voorbereiden van (online) onderwijs. Zij kunnen basistaken oppakken die zij voor docenten verrichten bij het geven en opzetten van het onderwijs, zoals de inrichting van tooling, als moderator voor de chat, het maken van een kennisclip in de DIY studio, etc. Er wordt dus niet voor elke aanvraag van een docent een specifieke student-assistent geworven. Ondersteuning via Teaching Support Wil je je onderwijs herontwerpen of heb je een andere didactische vraag? CAT en haar partners ondersteunen je daar uiteraard ook bij. Mail je vraag naar Teaching Support.

2 maart 2021

Lunchbite voor docenten: sociaal contact en online onderwijs

We weten inmiddels dat het borgen van sociaal contact bij online onderwijs belangrijk is, maar het blijft vaak zoeken voor docenten: hoe heet je studenten online welkom, en hoe zorg je dat ze zich verbonden voelen met de opleiding en met elkaar? Tijdens de lunchbite op maandag 8 maart, 12.15-12.45 uur, duiken we in dit onderwerp. Zet je stream aan en doe tijdens je lunch nieuwe kennis op! Willemijn Schot, onderwijskundig adviseur bij Onderwijsadvies & Training, neemt ons mee in de theorie en vooral ook de praktijk van het vormgeven van sociaal contact bij online onderwijs. Lees ook de blog Sociaal contact en communityvorming op afstand van Willemijn en collega’s. In de lunchbite zullen verschillende onderwerpen de revue passeren: verschillende manieren van online kennismaken in een eerste sessie, het stimuleren van informele contacten tussen studenten en het raadplegen van studenten bij het vormen van sociaal contact. De lunchbite biedt vooral veel praktische tips en handvatten waar je als docent direct iets mee kunt. Wat: Lunchbite – sociaal contact en online onderwijsWanneer: maandag 8 maart, 12.15 - 12.45 uurVoor wie: alle UU docentenAanmelden: niet nodig! Je bereikt de stream via deze link.

5 februari 2021

MELD JE AAN VOOR DE EXPOSOOM MOOC VAN UNIVERSITEIT UTRECHT

Op 10 februari lanceert de Universiteit Utrecht een nieuwe MOOC: The Exposome - cracking the science about what makes us sick. Exposoomonderzoek vereist een transdisciplinaire aanpak. Daarom is deze MOOC interessant voor huidige en toekomstige studenten en onderzoekers op het gebied van volksgezondheid, milieugezondheid, biowetenschappen, klinische geneeskunde, geowetenschappen, geesteswetenschappen en sociale en gedragswetenschappen. Doe mee en schrijf je in! Het exposoom: een wild idee Wat zijn de oorzaken van ziekten? We weten dat de meeste ziekten het gevolg zijn van een combinatie van genen en omgeving (nature and nurture). Onze genen alleen bepalen niet ons lot. Voor de meeste complexe ziekten zijn externe factoren - milieufactoren in ruime zin - belangrijker. Dit omvat onze leef- en werkomgeving, voeding, sociale steun en stress, vervuiling en blootstelling aan infectiekiemen. Exposoomonderzoek gaat over het ontdekken van de niet-genetische drijfveren van gezondheid en ziekte. Afgeleid van de term blootstelling, vertegenwoordigt het Exposoom het geheel van blootstellingen waarmee we gedurende ons leven te maken krijgen. Het vertegenwoordigt ook de biologische reacties die voortkomen uit externe blootstellingen. Doe mee met onze experts in deze 6-weekse cursus In deze MOOC bieden onderzoekers van de Universiteit Utrecht en/of het NWO-gravitatieprogramma Exposome-NL hun expertise aan. Onder andere Roel Vermeulen, Virissa Lenters en Daniel Oberski zullen u kennis laten maken met het exposoom concept; waarom het belangrijk is; hoe we het exposoom meten; en de datawetenschappelijke stappen die nodig zijn om associaties met gezondheidsuitkomsten vast te stellen. De cursus wordt afgesloten met reflecties over wat er nodig is om dit ontluikende en transformatieve onderzoeksveld vooruit te helpen. Elke cursusweek bevat minstens één video van een lezing of interview, wat lectuur, een discussieopdracht en een korte quiz om je eigen kennis te testen. In de laatste cursusweek maak je een eindopdracht waarin je alle kennis toepast die je in deze cursus hebt opgedaan. Ook geef je minstens één van je medestudenten feedback op hun opdracht. Kun je niet wachten om te beginnen? Bekijk dan eerst dit verhaal voordat de MOOC begint: https://www.uu.nl/en/organisation/in-depth/decoding-the-exposome-the-biggest-influencer-on-health  De Universiteit Utrecht biedt naast deze MOOC (Massive Online Open Course) ook zeven andere MOOC’s aan die op 10 februari starten. Deze stellen je in staat om vanuit je eigen huis wetenschappelijke onderwerpen te verkennen. Zoals de naam al zegt, zijn deze cursussen gratis en voor iedereen toegankelijk.

29 januari 2021

Volg open online cursussen (MOOC’s) aan de Universiteit Utrecht!

Wil je meer leren over het belang van gelijkheid voor democratieën? Of ben je geïnteresseerd in de invloed van nieuwe technologische en sociale ontwikkelingen op verschillende werkvelden? Schrijf je dan nu in voor de nieuwe sessies van de MOOC’s Inequality and democracy en Professionalism in an era of change van de Universiteit Utrecht! De MOOCs starten op 10 februari 2021. Schrijf je nu gratis in! Naast deze twee MOOC’s kan je je ook inschrijven voor één van de vijf andere MOOC’s van de UU.