Nieuws

18 december 2020

Schrijf je nu in voor de Versterk-je-onderwijsweek: 1 t/m 5 februari 2021

Het is weer tijd voor een wintereditie van de Versterk-Je-Onderwijs-Week! Het programma is rond en biedt docenten van alles voor het ontwikkelen en versterken van hun onderwijs: er zijn onder andere webinars, inspiratiesessies met studenten en docenten en workshops. De VJOW vindt online plaats en wordt georganiseerd door de partners in het Centre for Academic Teaching.  Wil jij jouw onderwijs ontwikkelen en versterken? Worstel je met vraagstukken rondom online en afstandsonderwijs en wil je hierin advies van experts, collega-docenten en studenten? Doe dan mee aan één of meerdere sessies van de Versterk-Je-Onderwijs-Week van 1 februari t/m 5 februari 2021! Klik hier voor programma en aanmelden: https://www.uu.nl/agenda/versterk-je-onderwijs-week-online-1-tm-5-februari-2021

18 december 2020

Aangepaste openingstijden Teaching Support

Tijdens de kerstvakantieperiode zijn de openingstijden van Teaching support aangepast: · Tot en met 23 december: regulier bereikbaar. · 24 december tot en met 1 januari: balie gesloten · 4 januari tot en met 8 januari: bereikbaar van 10 tot 14 uur Voor meer info: ga naar https://educate-it.uu.nl/didactisch-en-praktische-ondersteuning/

29 november 2020

Verbeter je online onderwijs: nieuwe reeks webinars en Q&A’s

Ook in december is er weer een flinke reeks interessante webinars en Q&A’s voor docenten. We lichten een paar sessies uit. InteractieHeb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van interactie, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Tijdens deze sessie, op 1 december, gaan we in op het stimuleren van interactie in online onderwijs. We zullen kijken naar docent-student interactie en naar interactie tussen studenten onderling. We gaan hierbij in op de kennismaking en op verschillende werkvormen die je kunt toepassen om interactie te stimuleren en studenten te activeren. Deze sessie wordt verzorgd door onderwijskundig adviseurs Sanne Scheurs en Annet van der Riet. Ook docent Stef Dingmans deelt zijn ervaringen. ToetsingWelke alternatieve toetsvormen zijn er? In deze sessie, op 8 december, beantwoorden we je vragen over tentamineren op afstand. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van toetsing, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Onderwijskundig adviseurs Frans Prins en Claudy Oomen geven tips over het maken van een alternatief toetsplan, voor als je geen gebruik kunt maken van online proctoring en je niet op locatie kunt toetsen. Hybride onderwijsSta jij voor de uitdaging om een college te geven waaraan zowel studenten op locatie als studenten op afstand deelnemen? Heb jij behoefte aan praktische tips of aandachtspunten waar je rekening mee moet houden in een dergelijke hybride onderwijssituatie? Of heb je vragen over hoe je hierbij kunt werken met groepsopdrachten of discussies tussen studenten? Tijdens deze webinar, op 10 december, nemen de collega’s van Onderwijsadvies en training en Educate-it je mee in de beantwoording van al deze vraagstukken. De adviseurs van deze bijeenkomst zijn Aleid de Jong en Sanne Schreurs. Het complete overzicht van deze online events vind je hier. Mocht je op dit moment van de sessies verhinderd zijn, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier.

13 november 2020

Save the date: Versterk-je-onderwijs-week 1 t/m 5 februari 2021

“It was an interesting gathering with diverse people. Good discussions. I got some new ideas.”  “Good to share topics with different faculties.”  De Versterk-je-onderwijs-week begint een begrip te worden. Twee keer per jaar kunnen UU-docenten tijdens deze week allerlei workshops en lezingen volgen, gericht op de versterking van hun onderwijs. De afgelopen edities werden door docenten als inspirerend ervaren. De komende wintereditie vindt plaats van 1 tot en met 5 februari 2021. De Versterk-Je-Onderwijs-Week is ook deze keer online en wordt georganiseerd door de partners van het Centre for Academic Teaching. Alle docenten van de Universiteit Utrecht zijn welkom om de activiteiten bij te wonen. Benieuwd naar het programma? Vul dit formulier in en we houden je op de hoogte!

23 oktober 2020

Tijd om je in te schrijven voor de open online cursussen (MOOC's) van de Universiteit Utrecht!

Duik in de paradoxale wereld van het wereldvoedselprobleem waarbinnen thema’s als voedselschaarste en overconsumptie naast elkaar bestaan. Of leer vanuit een interdisciplinair perspectief meer over de ontwikkeling van kinderen. Schrijf je in voor de komende sessies van de MOOC's Unravelling solutions for Future Food problems and Understanding child development: from synapse to society aan de Universiteit Utrecht! De MOOCs starten op 2 november. Schrijf je nu gratis in! Naast deze twee MOOC's kun je je inschrijven voor één van de vijf andere MOOC’s van de UU.

23 oktober 2020

Webinars en Q&A's voor docenten

De komende maanden worden er door het Centre for Academic Teaching en partners weer verschillende webinars en online Q&A's georganiseerd voor docenten. Met dit aanbod sluiten we aan bij de vraag van docenten. Er zijn onder meer webinars over online toetsing, interactie met studenten en het gebruik van MS Teams. Webinar/Q&A gemist? Je kunt ze terugkijken via deze pagina.  Mocht het tijdstip van deze online events niet uitkomen, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier. Informatie op de UU website Contact teaching support 2 november - Lunchbite: THERMOS project Datum en tijd: maandag 2 november, 12.45-13.15 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Online via MS Teams This month in the lunchbite: Marieke van der Schaaf and Lars de Vreugd will present the learning analytics dashboard which they developed to help students with study behavior and study progress. In these strange times of online education it can be difficult to create a learning environment that provides students with optimum support. The THERMOS-project aims to contribute to creating such an environment, by providing students at UU with insight and actionable feedback on their study behavior and progress. Students fill out a questionnaire within a learning analytics dashboard, about motivation, engagement and groupwork skills. By providing a visual representation of their self-assessment scores, students gain insight in which aspects of study behavior are strong and which could improve. If a student wants to improve or work on an aspect, follow-up activities are provided within the dashboard to do so. This academic year a pilot will be run within several study programs (e.g. Educational sciences, Biomedical sciences and Information sciences).  Do you want to hear more about this subject or do you have ideas about the teacher role in study behavior of the students? Please join Marieke and Lars in this webinar! 3 november - Q&A MS Teams: hoe zet je Teams in voor het geven van jouw onderwijs? Datum en tijd: dinsdag 3 november, 10.00 - 11.00 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Online via MS Teams We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. In deze sessie beantwoorden we je vragen over MS Teams. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van Teams, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Deze sessie heeft de vorm van een vragenuur en vindt plaats op 3 november. MS Teams expert Lana Hoekstra (Educate-it) en een onderwijskundig adviseur (Onderwijsadvies & Training) zijn aanwezig om vragen over Teams te beantwoorden. Dit kunnen zowel technische vragen zijn (hoe ga ik uiteen in break out rooms) of meer didactische (hoe stimuleer ik interactie in een werkgroep in MS Teams). 5 november - Webinar: Studenten feedback geven & peerfeedback laten geven Datum en tijd: donderdag 5 november, 10.00 - 11.30 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. Je wilt je studenten feedback geven of studenten elkaar peerfeedback laten geven. Wat zijn manieren om dit online of in een hybride onderwijssituatie te doen? In dit webinar ontwerp je een (peer)feedbackproces dat past in jouw eigen onderwijssituatie. Je leert hoe je (digitale) feedback effectief kunt toepassen en kunt inzetten om het leerproces van studenten te optimaliseren. Het gaat dus met name om het inzetten van (peer)feedback om je eigen onderwijsdoelen te bereiken. Daarnaast is er aandacht voor de praktische en technische kant en worden digitale (peer)feedbacktools die door Educate-it ondersteund worden toegelicht. Dit webinar wordt verzorgd door onderwijskundig adviseurs Nanette Verhuls  en Annet van der Riet  . 10 november - Webinar: Toetsing op afstand Datum en tijd: dinsdag 10 november, 13.30 - 14.00 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  Toetsing op afstand: hoe pak je het aan? Welke mogelijkheden zijn er? Onderwijskundige adviseurs en deskundigen van Onderwijsdvies & Training (O&T)  en Educate-it staan voor je klaar om je van didactische én praktische informatie te voorzien en je vragen te beantwoorden. Alle vragen die niet direct te beantwoorden zijn, nemen we mee en zoeken we voor je uit. 12 november - Hoe geef ik een goede online werkgroep? Datum en tijd: donderdag 12 november, 11.00 - 12.30 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  In dit webinar gaan we in op verschillende elementen waarmee je een online werkgroep goed kunt laten verlopen. Hoe organiseer je een leuke kennismaking, hoe stimuleer je interactie met je studenten en welke werkvormen zijn geschikt voor in een online sessie? Je gaat zelf aan de slag met interactieve opdrachten en je krijgt handvatten om een goede online werkgroep te verzorgen. 12 november - Webinar: studenten kennisclips laten maken als toetsing Datum en tijd: donderdag 12 november, 15.30 - 17.00 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. Een manier om de interactie met en betrokkenheid van studenten te verhogen is hen kennisclips te laten maken. Lees meer over de effecten van het inzetten van door studenten gemaakte kennisclips als toetsmogelijkheid in het artikel ‘Student-generated video creation for assessment: can it transform assessment within Higher Education?  ' In dit webinar worden twee cursussen toegelicht waarin de geschreven toets vervangen is door te beoordelen kennisclips. Daarnaast worden do’s en don’ts bediscussieerd en aandacht besteed aan het beoordelen van deze kennisclips. Het webinar wordt verzorgd door onderwijskundig adviseur Elma Zijderveld. 19 november - Workshop Doeltreffend digitaal toetsen Datum en tijd: donderdag 19 november, 11.00 - 12.45 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Inschrijven is mogelijk tot de maandag voorafgaand aan de workshop. In deze workshop krijg je een aantal vuistregels waaraan een goede MC-toets en toets met open vragen moet voldoen. In een oefening kijken we samen kritisch naar de kwaliteit van jouw eigen toetsvragen, zodat je deze kunt verbeteren en goede vragen kunt ontwikkelen. Daarnaast leer je hoe je je eigen toetsvragen in Remindo kunt zetten en hoe je een toets op kunt bouwen. Tevens  laten we zien hoe je vragen kunt hergebruiken in andere toetsen. Zo kun je een itembank opbouwen waar je jarenlang profijt van kunt hebben. In de workshop ga je aan de slag met eigen vragen. Neem een eigen toets (of toets om te oefenen) mee naar de workshop!  3 december - Workshop: Toetsanalyse in Remindo Datum en tijd: donderdag 3 december, 11.00 - 12.45 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Wil je weten hoe je een toets in Remindo moet analyseren? Wat moet je doen als je toets slecht is gemaakt, of als veel studenten een vraag goed of juist fout hebben gemaakt? Heeft de toets een onderscheidend vermogen: dus differentieert de toets tussen goede en minder goede studenten? Hoe interpreteer je de psychometrische waarden (P, Cronbachs Alfa, Rit, Rir, Rat, Rar)? In deze workshop gaan we met deze vragen aan de slag. Na afloop kun je: Een toetsanalyse in Remindo interpreteren Eventuele problemen met de toets signaleren aan de hand van de analyse Slechte vragen herkennen en verbeteren voor een volgende keer De voor- en nadelen benoemen van: het achteraf verwijderen van vragen het aanpassen van de antwoordsleutel het aanpassen van de cesuur Deze workshop wordt gegeven door Mirne Cammen, Matthias van Veen en Ruben van Riel. 10 december - Haal meer uit digitaal toetsen: multimedia en andere vraagtypes Datum en tijd: donderdag 3 december, 11.00 - 12.45 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  In deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden die Remindo biedt om te toetsen met vernieuwende vraagvormen en multimedia. Aan de hand van voorbeelden bespreken we de ins en outs van de verschillende vraagtypes die Remindo biedt. Na afloop kun je een weloverwogen keuze maken voor multimedia en vernieuwende vraagvormen in Remindo. Inschrijven is mogelijk tot de maandag voorafgaand aan de workshop.