Nieuws

23 oktober 2020

Tijd om je in te schrijven voor de open online cursussen (MOOC's) van de Universiteit Utrecht!

Duik in de paradoxale wereld van het wereldvoedselprobleem waarbinnen thema’s als voedselschaarste en overconsumptie naast elkaar bestaan. Of leer vanuit een interdisciplinair perspectief meer over de ontwikkeling van kinderen. Schrijf je in voor de komende sessies van de MOOC's Unravelling solutions for Future Food problems and Understanding child development: from synapse to society aan de Universiteit Utrecht! De MOOCs starten op 2 november. Schrijf je nu gratis in! Naast deze twee MOOC's kun je je inschrijven voor één van de vijf andere MOOC’s van de UU.

23 oktober 2020

Webinars en Q&A's voor docenten

De komende maanden worden er door het Centre for Academic Teaching en partners weer verschillende webinars en online Q&A's georganiseerd voor docenten. Met dit aanbod sluiten we aan bij de vraag van docenten. Er zijn onder meer webinars over online toetsing, interactie met studenten en het gebruik van MS Teams. Webinar/Q&A gemist? Je kunt ze terugkijken via deze pagina.  Mocht het tijdstip van deze online events niet uitkomen, dan kunnen we je wellicht individueel van advies of ondersteuning voorzien. Neem daarvoor contact op met Teaching Support. Alle tips en sessie over het geven van onderwijs op afstand vind je hier. Informatie op de UU website Contact teaching support 2 november - Lunchbite: THERMOS project Datum en tijd: maandag 2 november, 12.45-13.15 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Online via MS Teams This month in the lunchbite: Marieke van der Schaaf and Lars de Vreugd will present the learning analytics dashboard which they developed to help students with study behavior and study progress. In these strange times of online education it can be difficult to create a learning environment that provides students with optimum support. The THERMOS-project aims to contribute to creating such an environment, by providing students at UU with insight and actionable feedback on their study behavior and progress. Students fill out a questionnaire within a learning analytics dashboard, about motivation, engagement and groupwork skills. By providing a visual representation of their self-assessment scores, students gain insight in which aspects of study behavior are strong and which could improve. If a student wants to improve or work on an aspect, follow-up activities are provided within the dashboard to do so. This academic year a pilot will be run within several study programs (e.g. Educational sciences, Biomedical sciences and Information sciences).  Do you want to hear more about this subject or do you have ideas about the teacher role in study behavior of the students? Please join Marieke and Lars in this webinar! 3 november - Q&A MS Teams: hoe zet je Teams in voor het geven van jouw onderwijs? Datum en tijd: dinsdag 3 november, 10.00 - 11.00 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Online via MS Teams We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. In deze sessie beantwoorden we je vragen over MS Teams. Heb je behoefte aan praktische en didactische tips op het gebied van Teams, of ben je benieuwd naar ervaringen van collega’s? Deze sessie heeft de vorm van een vragenuur en vindt plaats op 3 november. MS Teams expert Lana Hoekstra (Educate-it) en een onderwijskundig adviseur (Onderwijsadvies & Training) zijn aanwezig om vragen over Teams te beantwoorden. Dit kunnen zowel technische vragen zijn (hoe ga ik uiteen in break out rooms) of meer didactische (hoe stimuleer ik interactie in een werkgroep in MS Teams). 5 november - Webinar: Studenten feedback geven & peerfeedback laten geven Datum en tijd: donderdag 5 november, 10.00 - 11.30 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. Je wilt je studenten feedback geven of studenten elkaar peerfeedback laten geven. Wat zijn manieren om dit online of in een hybride onderwijssituatie te doen? In dit webinar ontwerp je een (peer)feedbackproces dat past in jouw eigen onderwijssituatie. Je leert hoe je (digitale) feedback effectief kunt toepassen en kunt inzetten om het leerproces van studenten te optimaliseren. Het gaat dus met name om het inzetten van (peer)feedback om je eigen onderwijsdoelen te bereiken. Daarnaast is er aandacht voor de praktische en technische kant en worden digitale (peer)feedbacktools die door Educate-it ondersteund worden toegelicht. Dit webinar wordt verzorgd door onderwijskundig adviseurs Nanette Verhuls  en Annet van der Riet  . 10 november - Webinar: Toetsing op afstand Datum en tijd: dinsdag 10 november, 13.30 - 14.00 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  Toetsing op afstand: hoe pak je het aan? Welke mogelijkheden zijn er? Onderwijskundige adviseurs en deskundigen van Onderwijsdvies & Training (O&T)  en Educate-it staan voor je klaar om je van didactische én praktische informatie te voorzien en je vragen te beantwoorden. Alle vragen die niet direct te beantwoorden zijn, nemen we mee en zoeken we voor je uit. 12 november - Hoe geef ik een goede online werkgroep? Datum en tijd: donderdag 12 november, 11.00 - 12.30 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  In dit webinar gaan we in op verschillende elementen waarmee je een online werkgroep goed kunt laten verlopen. Hoe organiseer je een leuke kennismaking, hoe stimuleer je interactie met je studenten en welke werkvormen zijn geschikt voor in een online sessie? Je gaat zelf aan de slag met interactieve opdrachten en je krijgt handvatten om een goede online werkgroep te verzorgen. 12 november - Webinar: studenten kennisclips laten maken als toetsing Datum en tijd: donderdag 12 november, 15.30 - 17.00 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  Online via MS Teams  We helpen je graag bij het ontwerpen en uitvoeren van online onderwijs. Een manier om de interactie met en betrokkenheid van studenten te verhogen is hen kennisclips te laten maken. Lees meer over de effecten van het inzetten van door studenten gemaakte kennisclips als toetsmogelijkheid in het artikel ‘Student-generated video creation for assessment: can it transform assessment within Higher Education?  ' In dit webinar worden twee cursussen toegelicht waarin de geschreven toets vervangen is door te beoordelen kennisclips. Daarnaast worden do’s en don’ts bediscussieerd en aandacht besteed aan het beoordelen van deze kennisclips. Het webinar wordt verzorgd door onderwijskundig adviseur Elma Zijderveld. 19 november - Workshop Doeltreffend digitaal toetsen Datum en tijd: donderdag 19 november, 11.00 - 12.45 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Inschrijven is mogelijk tot de maandag voorafgaand aan de workshop. In deze workshop krijg je een aantal vuistregels waaraan een goede MC-toets en toets met open vragen moet voldoen. In een oefening kijken we samen kritisch naar de kwaliteit van jouw eigen toetsvragen, zodat je deze kunt verbeteren en goede vragen kunt ontwikkelen. Daarnaast leer je hoe je je eigen toetsvragen in Remindo kunt zetten en hoe je een toets op kunt bouwen. Tevens  laten we zien hoe je vragen kunt hergebruiken in andere toetsen. Zo kun je een itembank opbouwen waar je jarenlang profijt van kunt hebben. In de workshop ga je aan de slag met eigen vragen. Neem een eigen toets (of toets om te oefenen) mee naar de workshop!  3 december - Workshop: Toetsanalyse in Remindo Datum en tijd: donderdag 3 december, 11.00 - 12.45 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan! Wil je weten hoe je een toets in Remindo moet analyseren? Wat moet je doen als je toets slecht is gemaakt, of als veel studenten een vraag goed of juist fout hebben gemaakt? Heeft de toets een onderscheidend vermogen: dus differentieert de toets tussen goede en minder goede studenten? Hoe interpreteer je de psychometrische waarden (P, Cronbachs Alfa, Rit, Rir, Rat, Rar)? In deze workshop gaan we met deze vragen aan de slag. Na afloop kun je: Een toetsanalyse in Remindo interpreteren Eventuele problemen met de toets signaleren aan de hand van de analyse Slechte vragen herkennen en verbeteren voor een volgende keer De voor- en nadelen benoemen van: het achteraf verwijderen van vragen het aanpassen van de antwoordsleutel het aanpassen van de cesuur Deze workshop wordt gegeven door Mirne Cammen, Matthias van Veen en Ruben van Riel. 10 december - Haal meer uit digitaal toetsen: multimedia en andere vraagtypes Datum en tijd: donderdag 3 december, 11.00 - 12.45 uur Voertaal: NL/EN Meld je aan!  In deze workshop maak je kennis met de mogelijkheden die Remindo biedt om te toetsen met vernieuwende vraagvormen en multimedia. Aan de hand van voorbeelden bespreken we de ins en outs van de verschillende vraagtypes die Remindo biedt. Na afloop kun je een weloverwogen keuze maken voor multimedia en vernieuwende vraagvormen in Remindo. Inschrijven is mogelijk tot de maandag voorafgaand aan de workshop.

7 oktober 2020

Website Future Learning Spaces Live!

De website over Future Learning Spaces staat live!  Ooit gehoord van een Active learning classroom of een Collaboratieve collegezaal? Wil je meer informatie over de invloed van de fysieke leerruimte op leren? Ben je benieuwd naar wat learning spaces zijn en welke je kunt gebruiken binnen de UU? Vanaf vandaag kun je informatie en actuele ontwikkelingen rondom learning spaces volgen op de nieuwe website.  Vanaf begin 2019 buigt het projectteam Future learning spaces van de UU zich over de vraag hoe de fysieke leeromgeving van de toekomst eruit komt te zien. Naast het samen brainstormen over toekomstbeelden en het volgen van ontwikkelingen op onderwijsgebied realiseerde de projectgroep experimentele onderwijsruimtes die de Utrechtse onderwijsvisie ondersteunen. Zo is aan de Bolognalaan de Active Learning classroom opgezet waar docenten kunnen experimenteren met interactief, studentgericht leren. Het projectteam onderzoekt en evalueert ook ervaringen die zijn opgedaan door docenten in de andere experimentele onderwijsruimtes zoals bijvoorbeeld die van het Teaching & Learning lab of de Virtual Classroom. Met deze nieuwe website willen we als projectteam mensen binnen maar ook buiten de Universiteit meenemen op onze reis naar de realisatie van een leeromgeving die past bij het karakter van de universiteit en de vraag van deze tijd.   Ben je geïnteresseerd, heb je ideeën over het fysieke onderwijs van de toekomst en wil je graag meedenken? Sluit je dan aan bij de SIG Learning spaces of stuur een email aan fls@uu.nl. Lees vooral verder op: https://educate-it.uu.nl/future-learning-spaces/ en https://www.uu.nl/onderwijs/future-learning-spaces

10 september 2020

Webinar: Keuze van de toetsvorm en bijbehorende tools

Datum: 10 - 09 - 2020 Aanmelden: Naar het webinar In deze sessie beginnen we met een gezamenlijke introductie over verschillende toetsvormen die gebruikt kunnen worden in periode 1 van volgend collegejaar. Na deze introductie kan je kiezen om één van de volgende sessies te volgen: Welke tool past het beste bij mijn toetsvorm? Welke toetsvorm past het beste bij mijn leerdoel(en)? Hoe kan ik een gekozen toetsvorm op afstand het best implementeren? Nadat je één van deze sessie hebt gevolgd, volgt er een gezamenlijke afsluiting waarin de ervaring van de andere groepjes worden gedeeld. MS Teams deelnamelink Contactpersoon: Centre for Academic Teaching (cat@uu.nl)

5 juli 2020

Nieuw: ondersteuning voor UU-docenten via Teaching Support

In de afgelopen periode moesten alle docenten aan de slag met het opnieuw inrichten van hun onderwijs: onderwijs geven op afstandwerd de norm. Docenten zijn hier voortvarend mee aan de slag gegaan om het onderwijs toch zo goed mogelijk door te laten gaan. Het CvB heeft herhaaldelijk haar waardering uitgesproken voor deze geweldige prestatie en studenten waren ook blij dat er toch ‘gewoon’ onderwijs werd gegeven. En hoewel onderwijs op locatie gelukkig weer vaker mogelijk wordt, ziet het er naar uit dat onderwijs op afstand (online) voorlopig heel belangrijk blijft.   Onderwijsvragen  Hoe krijg je online meer interactie met je studenten? Welke tools kan je inzetten? Hoe bereik je je onderwijsdoelen? En welke mogelijkheden zijn er om online te toetsen? De partners in het Centre for Academic Teaching, waaronder Educate-it, Onderwijsadvies & Training en docentencommunity TAUU, organiseerden webinars en Q&A’s om dit soort vragen te beantwoorden. Uit een docenten-enquête bleek dat docenten door de bomen het bos niet meer zagen: bij welke partij kan je met welke vraag terecht? Daarom is besloten om Teaching Support te organiseren, een helpdesk waarin de partners in het Centre for Academic Teaching hun diensten bundelen. Alle docenten kunnen hier met al hun vragen terecht. Niet alleen voor de huidige tijd, maar als nieuwe, permanente dienst.   Hoe bereik je Teaching Support?  Teaching Support is vanaf 6 juli bereikbaar viateachingsupport@uu.nl of 030-2532197. Teaching Support is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur. Je wordt geholpen door een docentondersteuner die jou direct kan helpen of die precies weet wie jou met je vraag kan helpen. Je wordt dan direct doorverwezen. Het streven is dat je nog dezelfde dag geholpen wordt door de juiste persoon/expert.  Er volgt binnenkort een PDF waarin alle contactgegevens verzameld zijn.

20 mei 2020

Versterk-je-onderwijs-week online. Reserveer 29 juni t/m 3 juli 2020 vast in je agenda!

Na twee succesvolle edities wordt ook deze zomer weer een Versterk-je-onderwijs-week georganiseerd. Heb je ook behoefte aan inspiratie en tijd om je onderwijs te versterken? Zet dan de week van 29 juni tot en met 3 juli alvast in je agenda. Door de Corona-maatregelen wordt deze online aangeboden en is in overleg met de faculteiten qua programma gekozen voor een ‘light’-versie met 2 à 3 activiteiten per dag. Programma  Partners van het CAT, waaronder Educate-it, Onderwijsadvies & Training, het Teaching & Learning Lab en de docentencommunity TAUU bieden een interessant programma aan, waarin jij je kan laten inspireren of kunt werken aan verdieping en versterking van je eigen onderwijs. Werk heel concreet aan je onderwijs of kom voor good practices! De volgende onderwerpen staan in ieder geval op het programma: Duurzaamheid in het onderwijs Good practices van periode 3 en 4 Voorbereidingsactiviteiten voor periode 1 2020-2021 Het programma is interessant voor alle UU-docenten, ook voor degenen die al eerder hebben deelgenomen aan de Versterk-je-onderwijs-week. Docenten die hebben geparticipeerd in de wintereditie waren enthousiast: “Even though I've attended a similar workshop before, it was very nice. The time-span was adequate (in 2 hours you can actually achieve something), the workshop leaders were motivated and really tried to make us think about integrating these ideas into our own teaching.“ Blijf op de hoogte  Alle docenten van de Universiteit Utrecht zijn welkom en deelname is gratis! Wil je op de hoogte blijven wanneer het programma bekend is en je je kan inschrijven? Laat het ons via dit formulier weten!  Houd mij op de hoogte!