Nieuws

12 november 2018

Schrijf je in voor de wintercourse 2019!

Heb jij al ideeën hoe je je onderwijs in 2019 gaat vormgeven? Begin het jaar goed, leuk en nuttig met je collega’s en versterk je onderwijs met de Winter Course van Educate-it. Programma Het eerste dagdeel op 29 januari staat in het teken van inspiratie: maak kennis met de mogelijkheden van blended learning door middel van concrete voorbeelden en ervaringen van collega-docenten. Ook kijk je naar je eigen onderwijs onder begeleiding van een professional. De ochtend wordt afgesloten met een lunch. Het tweede dagdeel op 31 januari is afgestemd op jouw voorkeuren. Je gaat de tools verder verkennen en leert hoe je deze kunt inzetten. Kortom, je krijgt een programma op maat voor je eigen onderwijs! Tijdens de afsluitende lunch ontvang je een certificaat van deelname. Inschrijven Voor meer info klik hier!

6 november 2018

Sticky Campus @Universiteit Utrecht

Van 12 t/m 28 november: Sticky Campus @Universiteit Utrecht Maak kennis met de Sticky Campus! Het is een mobiele, digitale onderwijsruimte waarin online samenwerken centraal staat. Vanuit het Educate-it project Future Learning Spaces staat de Sticky Campus 3 weken op de campus van Universiteit Utrecht. Naast de vrije inloop is er een programma samengesteld met enkele workshops. Wat is de Sticky Campus? De Sticky Campus is een digitale onderwijsruimte die elke 2 jaar wordt vernieuwd met de nieuwste technieken. De kracht van de Sticky Campus is dat ze een paar weken op 1 plek blijft, en dat docenten zelf kunnen experimenteren met de technieken en kunnen ervaren wat de mogelijkheden zijn op didactisch vlak. Het draait niet alléén om de techniek en inrichting, maar deze maken het wel mogelijk om onderwijskundige vernieuwing toe te passen. Kom langs om te experimenteren De Sticky Campus is deze zomer helemaal vernieuwd en staat na de SURF Onderwijsdagen op 6 en 7 november voor 3 weken op de campus van Universiteit Utrecht. SURF en de Universiteit Utrecht nodigen je van harte uit om langs te komen. Naast de vrije inloop is er een programma samengesteld met enkele workshops. Vrije inloop Elke werkdag van 12 t/m 28 november kun je de Sticky Campus binnen lopen om er zelf aan de slag te gaan. Deze staat in het Victor J. Koningsbergergebouw, Ruimte 2,24. Er liggen in de ruimte handleidingen die je wegwijs maken. De mogelijkheden zijn: Huddle Space: Een projectruimte voor 6 personen waarbij je draadloos je scherm met elkaar kunt delen Digital classroom: Vanaf een centrale desk bedien je alle schermen in het klaslokaal. Deel de opnames van de visualizer, je presentatie. Maak aantekening op het digitale whiteboard of laat studenten digitaal reageren op een poll. Collaborative classroom: Er zijn 4 Collaborations Pod’s voor elk 6 studenten. Daarbinnen deel je schermen en werk je samen aan opdrachten. Daarnaast zijn alle schermen door de docent te bedienen en te delen met alle pod’s. Virtual classroom: Een Classroom waarin elke deelnemer digitaal kan deelnemen. Met opties als polling, chatten, scherm delen, etc. Ook is het mogelijk om de Sticky Campus voor een bepaalde tijd reserveren. Dat kan door een bericht te sturen aan j.vanwinden@uu.nl   Workshopprogramma Educate-it organiseert samen met het CAT en SURF diverse workshops. Na alle workshops is er de gelegenheid om zelf te experimenteren in de Sticky Campus. Inschrijven kan via deze link.   The Sticky Campus: Awareness session – 30 minuten Op maandag 12 en woensdag 14 november van 12:45 tot 13:15 Nederlands/Engels Doelgroep Voor iedereen die meer wil weten over de technische mogelijkheden en de mogelijkheden voor meer studentenbetrokkenheid te krijgen door middel van deze actieve leeromgeving. Doe mee aan deze workshop om een inzicht te krijgen hoe studenten deze digitale omgeving kunnen gebruiken. We demonstreren hoe we meerdere schermen met elkaar kunnen delen en hoe we samen co-creëren We demonstreren hoe eenvoudig het voor de docent is om alle visuele informatie in het lokaal te regelen; van docenten naar studententeams, van studententeams naar de hele klas. The Sticky Campus: Digital Capabilities Simplified – 1 uur Op donderdag 22 en woensdag 28 november van 11:00 tot 12:00 Nederlands/Engels Doelgroep Geschikt voor mensen die actief leren willen inzetten, onderwijsadviseurs, ICTO-adviseurs, docenten en iedereen met interesse om meer te weten te komen over de didactische en technische mogelijkheden van innovatieve learning spaces. Neem je elektronische devices mee (laptops, tablets, telefoons) en ervaar hoe studenten deze digitale omgeving kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om meerdere bronnen visuele met elkaar te delen en samen co-creëren van materialen. We demonstreren hoe eenvoudig het voor de docent is om alle visuele informatie in het lokaal te regelen; van docenten naar studententeams, van studententeams naar de hele klas. We werpen ook een blik op enkele nieuwe technieken en bekijken en bespreken hoe deze technologie-ervaring waarde kan toevoegen aan het onderwijs. The Sticky Campus: The Full Monty – 2 uur Op donderdag 22 en woensdag 28 november van 14:00 tot 16:00 Nederlands/Engels Doelgroep Onderwijsadviseurs, ICTO-adviseurs, beleidsmakers op het gebied van onderwijs, vastgoed, facilitair en ICT, en ook de early adopters onder de docenten. We beginnen met een overzicht van de digitale mogelijkheden voor studenten en docenten zoals uiteengezet in de workshop Digital Capabilities Simplified, en breiden uit naar alle aspecten die nodig zijn om innovatieve learning spaces te realiseren. We behandelen enkele voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle toepassingen. We bespreken de academische ontwikkelingsuitdagingen, ontwerp- en bouwkwesties, roostering en de technologie om actief leren mogelijk te maken. The Sticky Campus op het Teaching & Learning Lab Herfstfestival Op vrijdag 30 november van 13:00 tot 17:00 Nederlands/Engels Met in het thema Learning spaces de volgende workshops: Inspiratie: De transformatieve kracht van de ruimte | Ruimte maken voor creativiteit Inspiration: Introducing the JISC Sticky Campus collaborative learning classroom Design: Design a physical learning space for your own teaching Experience: Learning spaces: the hands-on experience Het gratis herfstfestival van de UU heeft die dag meer workshop rondom andere thema’s, zoals mixed reality, educatieve escape rooms, leren door te maken en diversiteit. Bekijk het volledige programma. Schrijf je in voor workshops via de UU website    

1 november 2018

November: maand van de (Peer) feedback

  Om docenten te enthousiasmeren aan de slag te gaan met hun onderwijs, organiseert Educate-it elke maand een themamaand. November is de maand van de (Peer) feedback. Feedback is belangrijk in onderwijsleerprocessen. Het geeft studenten inzicht in hun eigen leerproces: waar staan ze nu en wat kunnen ze nog verbeteren? Goede feedback zorgt voor overbrugging tussen de huidige kennis en vaardigheden en het gewenste niveau. Effectieve feedback is onder andere gekoppeld aan de leerdoelen van een cursus en motiveert studenten om het gewenste niveau te bereiken. Bij peer feedback wordt de feedback door een medestudent gegeven. Voor docenten die meer willen leren over (peer) feedback en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops  online trainingen en handige onderwijstools aangeboden. Het volledige aanbod staat op de themapagina van Educate-it. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in (Peer) feedback? De volgende maand van de (Peer) feedback is in maart 2019. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. In december staat het thema Vaardigheden centraal. Educate-it Academy Het totale aanbod van Educate-it aan docentprofessionalisering en studentbetrokkenheid wordt sinds 1 oktober overzichtelijk gepresenteerd in de Educate-it Academy. Docenten die hun onderwijs willen versterken, zien per thema het aanbod aan online trainingen, workshops, tools en extra informatie. De Academycirkel is opgebouwd uit zes thema’s, waar docenten in hun onderwijs mee te maken hebben: Activerend onderwijs, Kennisclips, Samenwerken, Toetsen, (Peer) feedback en Vaardigheden. Hier staan de mogelijkheden waarmee ze hun onderwijs kunnen versterken. Daarnaast bevat de cirkel drie overkoepelende thema’s rondom blended learning: Versterk je onderwijs met blended learning, Betrek je studenten en Onderzoek je onderwijs.

30 oktober 2018

Nieuwe infographic met resultaten Educate-it

Het aantal docenten dat het onderwijs versterkt met onderwijstools en blended vormgeeft is afgelopen collegejaar weer flink gestegen. Zo hebben bijna 900 docenten onderwijstools ingezet om het onderwijs activerender te maken en ruim 850 docenten om digitaal te kunnen beoordelen. Studenten geven met een 3,3 op een 5-puntsschaal aan dat zij hierdoor meer geleerd hebben van de cursus. Dat blijkt uit ruim 3.100 studentevaluaties uit 68 cursussen waarin 13 verschillende onderwijstools zijn ingezet. Het aantal digitale toetsen is gestegen van 726 vorig jaar naar 1162 dit jaar; deze groei is bij alle faculteiten zichtbaar. Het percentage digitale toetsen is daarmee gestegen van 31% naar ruim 45%. Het aantal opgenomen kennisclips is licht toegenomen naar 1.100. Daarnaast zijn afgelopen collegejaar ook nog bijna 1.900 kennisclips uit voorgaande jaren hergebruikt, waarmee het totaal aantal ingezette kennisclips in het onderwijs op 3.000 komt. Eenmaal opgenomen kennisclips kunnen meerdere malen in volgende cursussen ingezet worden, waardoor de tijdsinvestering zich weer terugverdient en het zelfs een tijdwinst op kan leveren. Deze en andere resultaten van Educate-it zijn overzichtelijk gepresenteerd in deze infographic. Een greep uit deze resultaten in cijfers: In 14 edities van de summer- en wintercourse hebben ruim 250 docenten op vrijwillige basis een start gemaakt met het blended vormgeven van hun onderwijs. Daarnaast hebben ook nog eens ruim 526 deelnemers in 65 workshops kennisgemaakt met specifieke IT tools waarmee het onderwijs verrijkt kan worden. Het aantal keer dat kennisclips en hoorcolleges was afgelopen collegejaar werden bekeken is ruim 850.000. Er zijn in totaal 104 Educate-it animaties, promotie- en docentervaringsvideo’s gemaakt, die 35.212 x bekeken zijn. Educate-it betrekt in verschillende gremia studenten bij haar activiteiten om de onderwijsverandering te laten aansluiten bij studenten en hun behoeften. Zo hebben 7 studenten in 2 groepen zelf een cursus ontwikkeld en was er 1 CoCreatie-cursus, waarin de docent en studenten samen aan onderwijskwaliteit werkten. Er is op verschillende faculteiten geëxperimenteerd met innovaties in het onderwijs: digitale microscopie, serious gaming en VR&AR. Ook is door Educate-it een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van een escape room, waarin docenten op spelenderwijze kennis kunnen maken met onderwijstools.

2 oktober 2018

Oktober: Maand van de kennisclips

Het totale aanbod van Educate-it aan docentprofessionalisering en studentbetrokkenheid wordt sinds 1 oktober overzichtelijk gepresenteerd in de Educate-it Academy. Docenten die hun onderwijs willen versterken, zien per thema het aanbod aan online trainingen, workshops, tools en extra informatie.  De Academycirkel is opgebouwd uit zes thema’s, waar docenten in hun onderwijs mee te maken hebben: Activerend onderwijs, Kennisclips, Samenwerken, Toetsen, (Peer) feedback en Vaardigheden. Hier staan de mogelijkheden waarmee ze hun onderwijs kunnen versterken. Daarnaast bevat de cirkel drie overkoepelende thema’s rondom blended learning: Versterk je onderwijs met blended learning, Betrek je studenten en Onderzoek je onderwijs. Themamaand oktober: kennisclips Om docenten te enthousiasmeren aan de slag te gaan met hun onderwijs, organiseert Educate-it elke maand een themamaand. Oktober is de maand van de Kennisclips. Voor docenten die meer willen leren over het maken van een kennisclip en hoe ze deze effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops, online trainingen en andere activiteiten aangeboden, zoals Meet the expert en Open Studio. Het volledige aanbod staat op de themapagina van Educate-it. Een kennisclip is een kort filmpje van 5 à 10 minuten met uitleg over één specifiek onderwerp. De student bekijkt als voorbereiding op het contactonderwijs online de kennisclip en maakt een bijbehorende opdracht, waardoor deze beter voorbereid naar college, werkgroep of practicum komt. Hierdoor kan tijdens het contactmoment dieper op de leerstof worden ingegaan. Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in Kennisclips? De volgende maand van de Kennisclips is in februari 2019. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. In november staat het thema Feedback centraal.

4 september 2018

Call for proposals stimuleringsregeling Open en online onderwijs 2019 geopend

De nieuwe call for proposals voor de stimuleringsregeling Open en online onderwijs staat open. Open en online onderwijs biedt kansen voor innovatie en kwaliteitsverbetering van het onderwijs en voor verhoging van studiesucces. Daarom stelt het ministerie van OCW financiering beschikbaar voor zowel experimenten met online onderwijs als voor initiatieven om open leermateriaal in te zetten. Je kunt tot 17 december 2018 je projectvoorstel indienen. Opzet: 2 pijlers De stimuleringsregeling Open en online onderwijs kent twee pijlers: online onderwijs en open leermaterialen. SURF zorgt voor de begeleiding van de projecten en kennisuitwisseling en -deling met het hele hoger onderwijsveld. Pijler Online onderwijs: jaarthema ‘Online begeleiden van studenten’ Met de pijler Online onderwijs wil de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap instellingen uitdagen hun onderwijs uit te breiden met online onderwijsvormen of te herontwerpen aan de hand van de mogelijkheden die online onderwijs biedt. De aanpak moet vernieuwend zijn in de context van de deelnemende instelling(en). De projecten moeten direct of indirect bijdragen aan een betere onderwijskwaliteit voor studenten in geaccrediteerde opleidingen. Er is gekozen voor een jaarthema om duidelijke lessen te kunnen trekken uit alle gefinancierde projecten. Dit jaar is het thema: online begeleiden van studenten. Projectvoorstellen moeten aansluiten op dit jaarthema. Voor deze pijler is in deze subsidieronde een bedrag van maximaal 700.000 euro beschikbaar. Elk project kan maximaal 100.000 euro subsidie aanvragen. Er is geen minimum subsidiebedrag; ook kleine projecten zijn mogelijk. De subsidie moet door het project worden gematcht met minimaal het aangevraagde subsidiebedrag aan eigen middelen. De looptijd van de projecten bedraagt minimaal 12 en maximaal 24 maanden. Projectindieners zijn vrij om een startdatum te kiezen die ligt tussen 1 mei en 1 september 2019. Pijler Open leermaterialen Met de pijler Open leermaterialen wil de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het delen en hergebruiken van open leermaterialen bevorderen. Het doel is om te experimenteren met hergebruik van bestaande en open leermaterialen binnen community’s van vakdocenten. Door samenwerking kunnen docenten de kwaliteit van de open leermaterialen verhogen en hun tijd efficiënter gebruiken. Daarbij willen we de samenwerking tussen instellingen stimuleren om gezamenlijk kwalitatief hoogwaardige collecties van open leermaterialen op te bouwen en te gebruiken. Het totale budget voor deze pijler bedraagt 700.000 euro. Elk project kan een bedrag van maximaal 175.000 euro aanvragen. Om te zorgen voor een brede relevantie van de projectresultaten, wordt de aanvraag ingediend door minimaal 2 verschillende hogeronderwijsinstellingen. De subsidie wordt door het project gematcht met minimaal het aangevraagde subsidiebedrag aan eigen middelen. De looptijd van de projecten bedraagt minimaal 12 en maximaal 24 maanden. Projectindieners zijn vrij om een startdatum te kiezen die ligt tussen 1 mei en 1 september 2019. Informatie en voorstel indienen Indien je belangstelling hebt om een aanvraag in te dienen is het van belang om de interne procedure UU te volgen om ondersteuning en de benodigde CvB-handtekening te kunnen krijgen. Laat het Educate-it (Educate-it@uu.nl) weten wanneer je van plan bent een voorstel in te dienen of als je wilt dat we meedenken over je voorstel. Informatie over deze stimuleringsregeling vind je op de SURF-website. Aanvragers zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van hun projectvoorstel inclusief de benodigde documenten (brief CvB met handtekening, eventuele andere letters of intent, begroting) via: www.dus-i.nl. Meer informatie over het indienen van een projectvoorstel, over de procedures en de beoordelingscriteria lees je in de informatieflyers over de stimuleringsregeling Open en online onderwijs: Informatieflyer Pijler Online onderwijs 2019 (pdf) Informatieflyer Pijler Open leermaterialen 2019 (pdf) Zie ook de webpagina’s over de stimuleringsregeling ‘Open en online onderwijs’, met onder andere links naar eerder goedgekeurde projecten: surf.nl/stimuleringsregeling/online-onderwijs surf.nl/stimuleringsregeling/open-leermaterialen