Nieuwe infographic met resultaten Educate-it februari 2019
Een mijlpaal: het aantal digitale toetsen in het Educatorium is dit collegejaar hoger dan het aantal schriftelijke toetsen. 1.490 digitale toetsen zijn 132.748 keer door studenten gemaakt.
Alle faculteiten laten een flinke groei zien in het aantal digitale toetsen. Deze digitale toetsen leveren automatisch toetsanalyses op. Hierdoor krijgen docenten feedback op de kwaliteit van hun toets en kunnen ze deze eenvoudig verbeteren. Daarnaast geven docenten in evaluaties aan dat digitaal toetsen bijdraagt aan effectiever en efficiënter werken. Door digitaal toetsen is er ook een betere spreiding van toetsen binnen de onderwijsperiode en een betere benutting van eigen zalen. Hierdoor hebben we minder externe zalen nodig. In vergelijking met vorig collegejaar is het aantal studenten dat in externe zalen getoetst is met 27% gereduceerd. Ook zien we dat het hergebruik in het onderwijs van eerder opgenomen kennisclips blijft toenemen. Inzet van kennisclips levert na een investering in tijd en moeite dus tijdswinst voor docenten op. Naast digitaal toetsen en kennisclips hebben ruim 1.100 docenten onderwijstools ingezet om digitaal te kunnen beoordelen en nog eens ruim 900 docenten om het onderwijs activerender te maken. Deze en andere resultaten van Educate-it zijn overzichtelijk gepresenteerd in deze infographic.
Een greep uit deze resultaten in cijfers:
- In 18 edities van de summer- en wintercourse hebben 331 docenten op vrijwillige basis een start gemaakt met het blended vormgeven van hun onderwijs. Daarnaast hebben ook nog eens bijna 600 deelnemers in 80 workshops kennisgemaakt met specifieke IT tools waarmee het onderwijs verrijkt kan worden.
- De didactische adviseurs van Educate-it hebben met 588 docenten een adviesgesprek gehad. Daarnaast zijn sinds april 2016 ook nog eens 589 docenten geholpen met praktische vragen aan de Educate-itbalie.
- Om docenten die minder vanzelfsprekend openstaan voor onderwijsverandering, bekend te maken met Educate-it en ze te enthousiasmeren om hun onderwijs te versterken heeft Educate-it een jaarcampagne en vijf maandcampagnes gelanceerd. Uit longitudinaal onderzoek onder UU-docenten in 2018 blijkt dat 82% van de docenten Educate-it kent versus 74% het jaar ervoor. 63% van deze docenten geeft ook aan dat ze vinden dat Educate-it de drempel verlaagt om onderwijs te veranderen.
- Educate-it heeft 609 vlogs verstuurd en heeft 420 volgers. Daarnaast zijn er 126 promovideo’s en animaties gemaakt, die 21.670 keer bekeken zijn op YouTube.
- Sinds september 2017 is de Educate-it-site ruim 23.000 keer bezocht.
- Uit 4.000 studentevaluaties in 93 geïnnoveerde cursussen waarin 14 verschillende tools zijn ingezet, blijkt dat studenten vinden dat ze door de inzet van de tool actiever met de stof zijn bezig geweest.
- Het programma Educate-it heeft gewerkt aan disseminatie door de blended LERU-conferentie met 500 deelnemers uit 45 landen voor het online gedeelte en 93 deelnemers uit 16 landen voor het event in Utrecht. Daarnaast zijn vele presentaties over het programma bij het bedrijfsleven en bij (inter)nationale onderwijsinstellingen verzorgd.
- Ook aan valorisatie is gewerkt: de door Educate-it ontwikkelde blended modules zijn gebruikt bij de Universiteit van Milaan en Parijs (Sorbonne). Daarnaast is een wereldwijd bereik gerealiseerd door bijdragen aan de internationale cursus voor docenten Nederlands als vreemde taal en een symposium Diergeneeskunde met 230 deelnhemers uit 18 landen.
