Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Maand van de kennisclips

 

Een kennisclip is een kort filmpje van 5 à 10 minuten met uitleg over één specifiek onderwerp. De student bekijkt als voorbereiding op het contactonderwijs online de kennisclip en maakt een bijbehorende opdracht, waardoor deze beter voorbereid naar college, werkgroep of practicum komt. Hierdoor kan tijdens het contactmoment dieper op de leerstof worden ingegaan.

  • Verdieping onderwijs: de student bereidt thuis voor door aangeboden kennisclip en verdiept het geleerde in contactmomenten met de docent
  • Vergroting motivatie: studenten worden (nog meer) verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces (anytime, anyplace)
  • Vergroting toegankelijkheid (onderwijs)materiaal: opnames kunnen door docenten gedeeld en hergebruikt worden binnen cursussen, curriculum, UU breed en daarbuiten. In collegejaar 2017/2018 zijn 3.000 kennisclips ingezet in het onderwijs. Daarvan zijn er 1.000 opgenomen en 2.000 eerder opgenomen kennisclips dit collegejaar hergebruikt.

Blended leren betekent dat je een mix aanbiedt van face-to-face onderwijs en online werkvormen. Om uitleg over de leerstof voorafgaand het college aan te bieden wordt vaak gebruik gemaakt van kennisclips (korte weblectures waarin de docent bondig één specifiek onderwerp behandelt). In van Leeuwen, de Vink & Corbalan (2018) werden er drie type kennisclips geëvalueerd: (a) in type 1, de docent gaf frontaal uitleg aan de hand van slides en er was geen sprake van interactie; (b) in type 2 werd de docent over een onderwerp geïnterviewd (hier was sprake van interactie) en; (c) in type 3 gaf de docent uitleg aan een publiek dat in de kennisclip zichtbaar was en van waaruit af en toe vragen werden gesteld aan de docent (interactie vond plaats). De meeste studenten (74%) gaven aan voorkeur voor het kennisclip type 1 te hebben: dit type had een duidelijke structuur, de presentatie was helder, er werden minder afleidende elementen gevonden.
Ook in de wetenschappelijke literatuur worden er interessante aanbevelingen voor het ontwikkelen en inzet van kennisclips gevonden (bijv. Brame, 2016): (a) Minimaliseer cognitieve belasting van de studenten. Het signaleren van belangrijke informatie en het opdelen van ‘chunks’ van betekenisvolle informatie kunnen daarbij helpen; (b) Maximaliseer betrokkenheid van de studenten bijvoorbeeld door korte kennisclips (van ongeveer 6 minuten) te maken en door relatief snel en enthousiast te praten en (c) activeer de studenten tijdens het bekijken van de kennisclips. Dit kan bijvoorbeeld door vragen in de kennisclips te integreren; ‘guiding questions’ te gebruiken en de kennisclip als bouwsteen in een groter geheel in te zetten.

Brame, C. J. (2016). Effective educational videos: Principles and guidelines for maximizing student learning from video content. Life Sciences Education, 15, 1–6.
Van Leeuwen, A., De Vink, I., & Corbalan, G. (2018). Studentpercepties over drie typen kennisclips. OnderwijsInnovatie, 2018 (2), 33-35.
Aanvullende literatuur
Kester, L., & Van Merriënboer, J. J. G. (2013). Effectief leren van multimediale leerbronnen. Weten wat werkt en waarom, 2, 14 – 51.
Mayer, R. E. (2014). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), Cambridge Handbook of Multimedia Learning second edition (pp. 43-71). Cambridge: University Press.

Educate-it faciliteert twee manieren om kennisclips op te nemen en kan hierbij didactische ondersteuning bieden:

  • Zelf opnemen in een Do-It-Yourselfstudio. DIY-studio’s studio’s in de binnenstad en op de Uithof zijn te gebruiken door alle docenten en studenten van alle faculteiten die zelf kennisclips of andere opnames willen maken.
  • Zelf opnemen op je werkplek

Eenmaal door jou opgenomen kennisclips kun je vervolgens hergebruiken in je eigen onderwijs.

Hoe kan Educate-it je hierbij helpen?

Doe mee aan de themamaand

Volg de blended training - Deze bestaat uit een online deel en workshops. Je kunt er ook voor kiezen om de training volledig online te volgen, of enkel aan de workshop(s) deel te nemen.

Volg de workshops

‘Meet the expert’ –
Kom naar een Meet the expert-sessie over Kennisclips.

SIG Video – Kom naar de SIG Video.

Volg de online training - Deze online training gaat over de do’s en don’ts van het gebruiken en maken van kennisclips. Je leert wat kennisclips zijn, hoe je ze kunt inzetten in je onderwijs, waar je op moet letten als je zelf aan de slag gaat met kennisclips en welke mogelijkheden er binnen de Universiteit Utrecht zijn om kennisclips te (laten) maken. Ga naar de training.

Kom naar de Open Studio - Op 2 oktober, met een inloop van 9:00 tot 12:00 bij de DIY studio in de Universiteits Bibliotheek Uithof (UBU) zaal 2.48. Aanmelden is niet noodzakelijk.

Of ga naar de Educate-it Academy

Onderwijstools

  • Vyond
    Vyond is een online programma om zelf animaties te maken.
  • Mediasite
    Met MyMediasite kun je zelf kennisclips opnemen.
  • Scalable learning
    Scalable Learning is een online platform waarin je kennisclips (of weblectures) kunt plaatsen.
  • Feedbackfruits 2.0 interactive video
    Met deze tool kun je videomateriaal, zoals kennisclips,uploaden en aanbieden aan studenten.

Ga in gesprek - Gesprek didactisch adviseur voor maatwerk of persoonlijke toelichting

Ga naar de Academy cirkel - Voor achtergrondinformatie over kennisclips klik op extra informatie bij kennisclips in de cirkel.

Werken aan iets anders dan kennisclips?

Ben je geïnspireerd, maar wil je zien wat we naast kennisclips nog meer aanbieden?

Ga naar de Educate-it Academy!

Vragen/ ondersteuning nodig? Neem contact op met Educate-it

Komt het nu niet uit? De volgende maand van de kennisclips is in februari 2019.

Ervaring collega-docenten

 

Share