Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Goed voorbereide studenten

 

Marjolein Haagsman
"Ik weet nu al van tevoren wat mijn studenten niet begrijpen"

Student Jorrit Sijl
"Docenten mogen van mij verwachten dat ik me goed voorbereid: daag mij uit!"

 

Hoe dan?

“Een goede voorbereiding is het halve werk.” Deze uitspraak is ook zeker van toepassing in het onderwijs. De helft van de tijd bezig zijn met herhaling in plaats van de diepte in kunnen, niet aangehaakte studenten tijdens college vanwege het ontbreken van de benodigde basiskennis: niets zo frustrerend, maar o zo herkenbaar voor iedere docent én student.

Door je onderwijs anders in te richten met de inzet van online tools die hierbij kunnen ondersteunen, kan dit tot het verleden behoren!

De voorbereiding  

De voorbereiding kan bestaan uit het opdoen van kennis door middel van lezen, het beluisteren of kijken naar materialen. Denk bijvoorbeeld aan een artikel, kennisclip, animatie of podcast. Wil je de studenten meer betrekken bij de voorbereiding, dan kun je deze verrijken of interactief maken. Zo kun je met Scalable Learning vragen toevoegen aan je kennisclip en kunnen studenten ook aan jou of aan elkaar vragen stellen. Met Xerte kun je zelf e-modules maken waarin je opdrachten aan de informatie koppelt. De student kan direct feedback ontvangen. Daarnaast geven de learning analytics in deze online tools je informatie over hoe de vragen en opdrachten gemaakt zijn en waar studenten problemen mee hadden. Zo kun je tijdens je contactonderwijs extra aandacht geven aan deze onderwerpen en ook werkvormen aanbieden die verder gaan op de opgedane kennis van de voorbereiding.

Je kunt ook andere vormen van opdrachten als voorbereiding inzetten. Denk aan een schrijfopdracht waarbij studenten met Peergrade elkaar feedback geven of het maken van toetsvragen met Peerwise. Of laat je studenten met TrainTool alvast oefenen met gesprekstechnieken voorafgaand aan een rollenspel tijdens het contactonderwijs.

Welke vorm van voorbereiding je ook kiest, zorg dat de hoeveelheid realistisch is, je duidelijk bent in de verwachtingen naar je studenten toe en dat de werkvorm aansluit bij de leerdoelen en de activiteiten in het contactonderwijs. Je kunt dan tijdens het contactonderwijs makkelijker de diepte in gaan en jouw rol als expert volop benutten.

Het contactonderwijs

Wat in gesprekken met docenten regelmatig naar voren komt, is dat een groot deel van de studenten onvoldoende voorbereid naar het contactonderwijs komt en dat docenten er dan toch maar voor kiezen om (een deel van) de stof te herhalen. Dit kan als effect hebben dat de niet voorbereide studenten worden gesterkt in het idee dat voorbereiding onnodig is en de motivatie daalt bij de studenten die wel zijn voorbereid. Wat kun je als docent doen? Zorg dat de leeractiviteiten tijdens het contactonderwijs goed aansluiten bij de voorbereiding en voorkom dat je in de valkuil van herhaling stapt.

We doen het samen!

Wil je zelf aan de slag met Scalable Learning, Xerte, Peergrade, Peerwise of Traintool? Of ben je benieuwd naar andere mogelijkheden? Neem dan een kijkje in onze toolwijzer.

Het gehele jaar door bieden we workshops, online en blended trainingen aan. Bezoek de Educate-it Academy om het volledige aanbod te bekijken en welke training jou verder kan helpen.

Weet je niet waar je moet beginnen of hoe nu verder? Twijfel dat niet om contact met ons op te nemen, we gaan dan samen kijken wat er bij jouw onderwijs past en hoe we jou hierbij kunnen helpen.

Contact

 

Share