Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Gaming voor een duurzame toekomst – Karin Rebel

Een paar jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met gaming in het onderwijs. Ik ben zelf van oorsprong helemaal geen gamer: het doet me denken aan de summer- en wintergames die ik vroeger met mijn broers achter de computer speelde. Zij waren er heel goed in, dus ik moest altijd heel lang wachten.  Maar, toen ik een praatje zag van UU collega Henk van Hardeveld een mooie game gemaakt heeft over de inrichting van het veenweidegebied, zag ik tal van mogelijkheden voor serious gaming in het onderwijs.  In de game van Henk zijn de spelers zelf de belanghebbende stakeholders, waardoor het levensechte een ervaring wordt.  Leren omgaan met tegengestelde belangen, en samen het gebied optimaal beheren was echt een leuke en leerzame ervaring.

 

Toen ik het strategisch plan van de UU voor 2020 las, waarin stond dat iedere student kennis moet maken met het begrip duurzaamheid, wist ik gelijk dat gaming hiervoor een goede tool zou kunnen zijn. Hoe mooi zou het zijn als we een UU Sustainability Game zouden kunnen maken die alle studenten kunnen spelen en die ook terugkomt in de verschillende curricula? Samen met collega’s Joost Vervoort, Astrid Mangnus en Margien Bootsma heb ik dit toen verder uitgewerkt. Al vroeg in het proces zijn we ook gaan praten met Educate-it.

 

Om de sustainability game te maken, hebben we de samenwerking met studenten opgezocht: docenten kunnen natuurlijk een game bedenken, maar we dachten dat het beter en vooral interessanter zou zijn als de studenten zelf games gingen maken.  Daarvoor hebben we een gamejam georganiseerd in samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

Tijdens de gamejam werkten onze honoursstudenten van verschillende faculteiten samen met HKU studenten van de opleidingen Game Design, Game Technology en Music Technology. Er zijn binnen 4 dagen 18 prototypes van duurzaamheidsgames gemaakt!  Het was super intensief, maar ook heel inspirerend.  De 18 games gaan over heel verschillende duurzaamheidsonderwerpen: onder andere circulaire economie, duurzame energie en gevolgen van ons gedrag voor latere generaties. Deze games dienen ter inspiratie voor de verdere ontwikkeling van de duurzaamheidsgame waaraan we nu werken. De faculteit Geowetenschappen en Educate-it maken dit, in samenwerking met een professionale gamemaker, samen mogelijk.

 

In periode 3 willen we de game gaan testen in het onderwijs. We zullen dit testen wetenschappelijk opzetten, in samenwerking met het COLUU.  Wat weten studenten voorafgaand aan het spelen van de game over duurzaamheid, en hoeveel weten ze na, ook op lange termijn? Daarnaast gaan we onderzoeken op welke wijze we de game het beste aan kunnen bieden binnen het onderwijs. Wil je meer informatie over de duurzaamheidsgame, neem dan contact op met mij via k.t.rebel@uu.nl!

Share