Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

“Peergrade verbetert het schrijfvaardigheidsonderwijs” – Sem de Maagt

Een manier om een betere schrijver te worden is door feedback te ontvangen op geschreven werk. Maar het is minstens net zo belangrijk om zelf feedback te geven op het werk van anderen: door het geschreven werk van anderen te evalueren en mee te denken hoe een tekst verbeterd kan worden word je ook zelf een betere schrijver. Het geven van peer-feedback is daarom een belangrijk onderdeel van schrijfvaardigheidsonderwijs. Een digitale tool die het veel makkelijker maakt om dit te organiseren is Peergrade.

Ik gebruik Peergrade in bijna al mijn cursussen en het is wat mij betreft een perfect voorbeeld van een digitale tool die het onderwijs verbetert en mijn werkdruk verlicht. Via Peergrade kun je studenten feedback laten geven op elkaars werk aan de hand van een rubric. Peergrade koppelt studenten aan elkaar, het stuurt studenten reminders voor deadlines (zowel voor het indienen van stukken als voor het geven van feedback) en het presenteert de resultaten op een extreem overzichtelijke manier. En het belangrijkste: het systeem werkt intuïtief en kost weinig tijd om onder de knie te krijgen. Andere interessante features zijn dat je rubrics kunt kopiëren naar andere cursussen (zodat je je rubrics kunt hergebruiken/verbeteren) en dat je rubrics kunt delen met collega’s.

Share