December 2019: maand van de Kennisclips
Door de inzet van kennisclips in het onderwijs komen studenten beter voorbereid naar college, werkgroep of practicum. Hierdoor kan tijdens het contactmoment dieper op de leerstof worden ingegaan. Inzet van kennisclips vergroot de motivatie van studenten, ze worden (nog meer) verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Daarom organiseert Educate-it in december 2019 de maand van de kennisclips.
40% van de UU-docenten gebruikt kennisclips in het onderwijs. Zij zetten deze in de helft van hun onderwijs in. Dit blijkt uit onderzoek van Educate-it in 2019 onder een kleine 500 docenten. Docenten die nog geen gebruik maken van kennisclips geven aan dat zij te druk zijn of onvoldoende kennis over mogelijkheden hebben.
Hergebruik kennisclip stijgt
Er worden per collegejaar zo’n duizend nieuwe kennisclips opgenomen. Het hergebruik van eerder opgenomen clips groeit. Van de 3.114 in het onderwijs ingezette kennisclips in 2018/2019 zijn 66% hergebruikte kennisclips, die in de jaren ervoor zijn opgenomen. Eenmaal opgenomen kennisclips kunnen meerdere malen in volgende cursussen worden ingezet, waardoor de tijdsinvestering zich weer terugverdient en het zelfs een tijdwinst op kan leveren. De kennisclip-opnames kunnen door docenten gedeeld en hergebruikt worden binnen cursussen, curriculum, UU breed en daarbuiten. Kennisclips vervangen deels hoorcolleges. De beschikbaar gekomen tijd door hergebruik wordt ingezet voor begeleiding studenten.
Aanbod voor docenten
Voor docenten die meer willen leren over kennisclips en hoe ze dit effectief kunnen inzetten in het onderwijs, worden diverse workshops en handige onderwijstools aangeboden. Het volledige aanbod staat op de Maand van de Kennisclips.
Geen tijd om naar een van de activiteiten van Educate-it te gaan, maar wel geïnteresseerd in Kennisclips? De volgende maand van de Kennisclips is in mei 2020. Uiteraard kun je altijd de online training volgen of contact opnemen voor ondersteuning op maat. De volgende themamaand is in februari, dan staat feedback centraal.