Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Betere voorbereiding en snellere, diepere verwerking van de stof – Emanuel van Dongen

Hoe til je het onderwijs naar een hoger niveau en betrek je daarbij actief je studenten en collega’s? Deze vraag vormt de rode draad door het onderwijs van Emanuel van Dongen (RGL), universitair docent en coördinator van diverse vakken. Met welke tools weet hij zijn studenten te activeren en uit te dagen? En op welke wijze weet hij verbindingen te leggen en kennis te delen?

De mix van tools die ik binnen mijn onderwijs inzet ondersteunen elk een ander facet: van voorbereiding tot feedback, van interactie tot nakijken. Zo ben ik als een van de eersten van Privaatrecht gestart met digitaal toetsen via Remindo. Voor Inleiding Privaatrecht I, een groot eerstejaars vak met zo’n 700 a 750 studenten, heb ik de toets ingevoerd en vormgegeven. Dit bleek een groot succes: zowel studenten als docenten waren enthousiast over deze manier van werken. Ook heb ik onlangs binnen het verdiepingsonderwijs Revisely ingezet om papers na te kijken.

Gestructureerde feedback
Sinds kort werk ik met Peergrade, een tool voor peerfeedback. Binnen Peergrade worden studenten at random aan elkaar gekoppeld en geven vervolgens feedback op elkaars werk. In dit geval geven ze feedback op elkaars scripties voor het derdejaars vak Afstudeerwerk Privaatrecht. Deze feedback geven ze aan de hand van een door mij opgesteld lijstje met vragen. Als docent kan je deze feedback monitoren: je ziet precies hoeveel vragen ze beantwoorden, hoeveel woorden ze hierbij gebruiken en hoe laat ze iets inleveren. De pilot loopt op dit moment nog, maar de eerste bevindingen zijn positief. Alle studenten hebben op tijd hun werk ingeleverd en feedback op de ander gegeven. Je ziet dat studenten hun best doen om nuttige feedback te geven. Waar je vroeger soms reacties kreeg als ‘Goed, mooi onderwerp’, zie je dat de feedback nu uitgebreider en beter gestructureerd is en zich scherper op de inhoud richt. Ook de ondersteuning van Peergrade is, net als bij Remindo, goed. Dat helpt, zeker in het begin, een hoop!

Dieper niveau van de stof
Om de zelfstudie te vergroten, studenten beter voor te bereiden en binnen de werkgroepen sneller tot een dieper niveau van de stof te komen, hebben een aantal collega’s en ik kennisclips ontwikkeld. Naast kennisclips die zich richten op de stof hebben we clips opgenomen voor het geven van opdrachtinstructies en feedback op tentamens. Daarnaast maak ik tijdens hoorcolleges geregeld gebruik van votingtools als Presenterswall en Mentimeter. Met behulp van een votingtool kan ik studenten tijdens een college activeren en stimuleren tot meer interactie.

Koers richting de toekomst
In het strategisch plan van onze universiteit wordt blended learning genoemd als een onlosmakelijk element van het Utrechtse onderwijs in 2020. Ik zie het als mijn taak als coördinator hieraan bij te dragen. Door de stof op verschillende manieren aan te bieden en door de studenten te betrekken, houd je de aandacht erbij. Deze tools zijn erop gericht dat studenten hun leercontinuüm vasthouden door de weken heen naar het tentamen toe. Naast dat ik zelf experimenteer met tools, probeer ik ook anderen daartoe te inspireren, bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten van mijn vakgroep of bij de Winter Course van Educate-it.

Ik denk dat het gebruik van tools verder zal uitbreiden binnen ons onderwijs. Daar willen we ook heen, het blijft belangrijk om te activeren en een deel van de werkvormen en leerstof online aan te bieden. Ik ben blij dat ik namens het departement Rechtsgeleerdheid ben voorgedragen voor een innovatie-award van SURF* en bij de top 3 van genomineerden behoor. Op deze wijze kunnen we laten zien dat Utrecht volop bezig is met blended learning en hierin een van de voorlopers is. Ik verwacht dat het Departement Rechtsgeleerdheid in de komende jaren zal voortgaan op deze koers. Op naar de toekomst!

*De SURF Onderwijsawards 2018 worden uitgereikt aan ‘onderwijshackers’ in verschillende categorieën. Emanuel van Dongen is door de vakjury gekozen uitgekozen en behoort tot de top 3 van de genomineerden voor de SURF Onderwijsawards in de categorie ‘docenten’. Deze prijs richt zich op pioniers die onderwijsinnovatie met ICT toepassen in de praktijk. Meer weten? Bekijk hier een leuke video over de tools die Emanuel inzet tijdens zijn werk.

 

Share